Esileht » Elu ja Inimesed » Kirikuelu »

Tulevikukiriku mudel

16.11.2010 | | Rubriik: Kirikuelu

Carl-Erik Sahlberg. ErakoguOleme juba harjunud teadmisega, et Euroopas kirikute liikmeskond kahaneb. Ka Põhja-Euroopa klassikaliselt luterlikud riigid muutuvad üha sekulariseerunumaks ning senised suured riigikirikud kaotavad liikmeid kümnete tuhandete kaupa.
Siiski on erandeid. Stockholmi kesklinnas asuv pühale Klaarale pühitsetud uhkes gooti stiilis kirikus tegutseb jõudsalt kasvav luterlik kogudus. Rootsi-pärases kirjapildis S:ta Clara koguduse jumalateenistused on alati rohkearvulise osavõtjaskonnaga. Kõikjalt Rootsi kogudustest tullakse Santa Clara imega tutvuma, et õppida sealsest kogemusest, kuidas kogudusena kasvada.
Samal eesmärgil külastas seda aktiivset kogudust Juhani Pörsti eestvõttel ja EELK Misjonikeskuse vahendusel kaheksaliikmeline grupp eestlasi.
Üheksa printsiibi mudel
Koguduse 65aastane preester teoloogiadoktor Carl-Erik Sahlberg kinnitab eestlastega kohtumisel, et kui ta 1989. aastal Santa Clarasse tuli, osales tema esimesel jumalateenistusel kolm naisterahvast, kellest kõige noorem oli 80aastane. Selleks ajaks oli ta oma piiskopi palvel koostanud uurimuse kirikute kasvuks vajalikest kriteeriumidest.
Olles vaadelnud läbi kiriku ajaloo neid perioode ja piirkondi, kus kirikud on kasvanud, sõnastas ta 9 printsiipi mille alusel oma keskpärases Rootsi koguduses 21 aastat tagasi tegevust alustas. Need on avaldatud ka raamatuna «The Crowing Church – A Biblical, Historical and Pastoral Perspective» (Constanta 2009).
Lühidalt kõlavad need printsiibid järgmiselt: kirik, mis tahab kasvada, on avatud kõigile, hoolib inimestest, on armastav osaduskond, on Kristuse-keskne, elab puhast elu, on valmis kannatusteks, otsib Jumalat palves, kasutab ilmikuid ja on avatud Püha Vaimu väele.
Tunnistuseks, et need printsiibid ei ole üksnes kuiv kirjatäht, vaid tõesti juhivad inimesi päästele, toob preester Sahlberg välja kogu esemetest, mida oma elu Kristusele andnud inimesed on talle jätnud. Seal on paranenud vähihaige haiglamask ja narkomaani süstal, new age’i raamat ja Kristuse leidnud muhameedlase palvelinik, prostituudi ninarõngas ja vabaks saanud homoseksuaali pornofilm.
Seisab klassikalisel teoloogilisel alusel
Avatus kõigile ei tähenda avatust kõigele, rõhutatakse korduvalt. Kristuse-kesksest piibelliku kuulutuse printsiibist hoitakse kõvasti kinni ja see on üks põhjusi, miks Santa Clara tänu majanduslikule sõltumatusele Rootsi kirikust on õnnelik oma teoloogilise iseseisvuse üle ega pea Rootsi kiriku kõigi praktikate ja õpetustega kaasa minema. Kasvav kirik on klassikalisel teoloogilisel alusel seisev kirik, ütleb preester Sahlberg. Liberaalne kirik on kahanev kirik.
Külas olevatel eestlastel on võimalus ka oma panus koguduse tegemistesse anda. Käiakse hommikuti kirikuaia väravas möödujatele kohvi ja saiakesi jagamas, teenitakse kaasa kodutute majutamisel kirikusse ning kohtutakse nii endiste narkomaanide kui immigrantidega, kes kõik on Santa Clara koguduse abil leidnud uue elu Jeesuses Kristuses. Üheskoos ollakse koguduses veendunud, et kui kirik keskendub rikastele, siis ei jõua ta ei vaeste ega rikasteni. Kui kirik teenib vaeseid, jõutakse kõigini.
Läbi palve ja ilmikute osalemise
Preester Carl-Erik Sahlberg aga kinnitab, et koguduse tegelik kasv algas siis, kui hakati tõsiselt palvetama. Iga päev palvetatakse kirikus kaks tundi. Missad on pühapäeviti ja teisipäeviti, seejuures on tegemist klassikalist luterlikku liturgiat järgivate teenistustega, mille sees on leitud võimalus avatuseks Pühale Vaimule läbi vaba palve ja ilmikute aktiivse osalemise.
Santa Clara vaimsust võiks kirjeldada sõnapaariga karismaatiline luterlus, milles liturgiline pärand on ühendatud karismaatilise ülistuskesksusega, nii et tulemuseks on kaunis ja elav jumalateenistus. Rootsi kuningas, kellega kogudusel on väga tihedad suhted, olevat öelnud, et Santa Clara on tema meelest tulevase Rootsi kiriku mudel.
Erilisest kogemusreisist osa võtnud eestlaste ühine veendumus on üsna sarnane Eesti kiriku kohta. Avatus inimestele ja avatus Jumalale ei pea olema vastandid. Vaid siis, kui need ühes koguduses kokku saavad, saab Kristuses ilmunud Jumala armastus ilmsiks ka koguduses. Ja see kogudus ei jäta külmaks.
Tauno Toompuu,
Rakvere Kolmainu koguduse 

Ükski, kes on pannud käe adra külge ja siis vaatab tagasi, ei kõlba Jumala riigile! (Lk 9:62)