Esileht » Elu ja Inimesed » Ühiskond »

Teise ringi kaubad aitavad hoolida

02.01.2013 | | Rubriik: Ühiskond

Kaubanduses on oma koha leidnud teise ringi poed, paljud leiavad neist soodsalt vajaliku. Üks sellistest kannab kaubamärki Sõbralt Sõbrale, mis võtab ka vastu kasutatud asju.

Mõtlen vahel isegi, kes oli see pere, kelle suur söögilaud meie kodus pärast korrastamist oma elu edasi elab. Meie koju jõudis ta poeketi Sõbralt Sõbrale vahendusel. Tegu on sotsiaalse ettevõttega, mis möödunud aastal algatas kampaania «Hoolime koos!».
Eesti baptistide liidule kuuluv osaühing, mis haldab Sõbralt Sõbrale poode, sai turundus- ja arendusjuhi Henri Lehtsaare sõnul alguse 1998. aastal, kui Tartus avati kõrgema usuteadusliku seminari keldris taaskasutuspood, mis alguses oli avatud paar-kolm päeva nädalas. Osaühingu eesmärgiks oli toetada liidu majandustegevust, aja jooksul hakati haldama suurt hoonet, kus allüürnikuna tegutseb näiteks Pereraadio.

Fookuse muutus
Kui viis-kuus aastat tagasi tekkis juurde teine pood, nähti selles võimalust luua ise sotsiaalset väärtust ja hakati teadlikult arendama kaupluste ketti. Tekkis kaubamärk Sõbralt Sõbrale, mis praeguseks ühendab 12 kauplust üle Eesti. Äriühing kuulub sajaprotsendiliselt koguduste liidule ja kasum investeeritakse võrgustiku arendamisse või heategevuslikesse projektidesse.
Kasu ettevõtte tegevusest saab ühiskond tervikuna, sest äriühing pakub praegu tööd 60 inimesele, sealhulgas poole­sajale müüjale. Miinimumi kellelegi ei maksta, ikka kõrgemat palka. Müüjate töö pole ka kassapidajatele tüüpiline. «Meil peab müüja kauba vastu võtma, hindama, välja panema, tegema müügitööd. Töö on ka põnev nende mätta otsast vaadatuna,» hindab Lehtsaar ettevõtte lisaväärtust.
Ilma heade partneriteta poleks ettevõtmine see, mis ta on. Praegu tuuakse Rootsist, Soomest ja Saksamaalt 120 veoautotäit kaupa aastas. Kaup saadakse tasuta, aga iga koorma transpordi eest tuleb välja käia tuhat eurot. «Nüüdseks on partnereid ja koormaid nii palju, et tööle tuli võtta logistik, kes korraldab Rootsi ja Eesti vahel ning Eesti-siseselt kauba liikumist,» ütleb Henri Lehtsaar.

Sotsiaalne tundlikkus
Ettevõtte üks missioon on ka tõsta eesti inimeste sotsiaalset tundlikkust, seepärast algatati 2011. aastal kampaania «Hoolime koos!». Sellest lähtuvalt on sõnastatud ettevõtet iseloomustav moto «Inimesest hooliv sotsiaalne ettevõte, mis aitab ühendada andja ja saaja rõõmu».
Saaja ja andja võib olla igaüks, sest kampaaniaga seoses võtavad kauplused vastu kasutatud asju. Müüjatel on seetõttu rohkem tegemist ja kahjuks osa toodust müügiks kõlbmatu, aga Lehtsaare sõnul on sotsiaalne pool tööd väärt: iga kuu tekib umbes 3000–4000 euro ulatuses vahendeid, mis suunatakse heategevuseks. Annetatud asjadel on oma hinnasildid ja müügi kohta peetakse eraldi arvestust.
Septembris sai koolipaki 100 last, 2. advendi nädalavahetusel jagati saksa skautide kokkupandud 800 jõulupakki Kundas, Kiviõlis, Antslas ja mujal. «Kolmandikule lastest oli see ilmselt ainuke jõulupakk,» on Henri Lehtsaar kursis tõsise olukorraga riigis, kus tema hinnangul saab keskmist palka vaid veerand elanikkonnast.
Abisaajatena on eelistatud maapiirkondade paljulapselised pered. Kellelegi raha ei anta, ikka vaid vajaminevaid asju. Need ostetakse poest või leitakse oma kauba seast. Appi on mindud «Kodutunde» saate tegijatele. Praegu otsitakse uiske ja suuski Hellenurme lasteaiale, kes sellise sooviga nende poole pöördus.
Head koostööd mainib Henri Lehtsaar Tartu katoliku kooli 6. klassi ja selle klassijuhatajaga. Lapsed on aidanud jõulupakke pakkida, nüüd loodetakse, et nad annavad Hellenurmes palutud talvevarustuse lasteaiale üle. Et juba lapsi sotsiaalselt mõtlema suunata, küsiti ka nende käest väikseksjäänud suuski-uiske.
«Ühtepidi peab laskma nendel kurbadel lugudel ennast kriipida, aga tuleb endale teadvustada, et ei mina ega Sõbralt Sõbrale lahenda vaesuse või töötuse probleemi kui tervikut,» ütleb oma tööd armastav Henri Lehtsaar, kes on Jumalale tänulik oma elu eest.
Rita Puidet

See ongi võit, mis on võitnud ära maailma – meie usk. (1Jh 5:4c)