Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

„Teda ei ole siin …“

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed, Teoloogia / Number:  /

Fra Angelico (1395–1455) fresko „Kristuse ülestõusmine ja naised haua juures“, 1440–1441; San Marco klooster (Convento di San Marco) Firenzes Itaalias

Neli naist tulid hauakambrisse. Käes valmis pandud lõhnarohud ja eeterlikud õlid Jeesuse keha võidmiseks. Üks neist, Maarja Magdaleena, vaatab hauda, mis pidi olema kaetud. Haud aga on avatud ja tühi. Ingel, valgesse riietatud nooruk, istub haua serval ja räägib naistega, dubleerides oma sõnu žestidega. Ta osutab ühe käega tühja haua poole – „Teda ei ole siin“, ja teise käega ülespoole, nägemuse suunas ülestõusnud Kristusest – „Ta on üles äratatud“. Naised reageerivad hirmuga ja võib-olla uskumatusega.
Fra Angelico jälgib ettevaatlikult pühakirja sõnu: Piibli järgi Jeesus näitas end veidi hiljem – nii Maarja Magdaleenale kui ka oma jüngritele, aga antud hetkel sündmuses osalevad naised teda ei näe. Kuid maalikunstnik tahab omalt poolt pildile lisada Kristuse ülestõusmise reaalsust ja imet, samal ajal kui ta mediteerib naiste väga inimlikku kogemust. Niisiis, ta kujutab ülestõusnud Kristust kõiges tema auhiilguses ja ülevuses, andes nägemuse ainult fresko vaatajatele. Meile.
Pildi ülaosas kujutatud seisva Jeesuse valges rõivas figuur ilmub mandorlas – oreoolis, ümbritsetud valguskiirtega, ja tundub, et ta hõõgub. Tal on palmileht ühes käes ja ülestõusmise lipp teises. Need sümbolid jutustavad lugu: ta suri märtrisurma ja tõusis siis hauast, et lepitada meid Jumalaga ja vallutada surm üks kord ja igavesti.
Fresko vasakus nurgas näeme palvetavat munka. Ta ei ole sündmuse tunnistaja, vaid püha Dominicus (see ja teised Fra Angelico freskod asuvad San Marco dominikaani munkade kloostris), kes kutsub ka vaatajaid oma eeskuju järgima, palvetama.
Dijana Raudoniene,
Vilniuse Kunstiakadeemia teadur