Sinu tahtmine sündigu

14.03.2007 | | Rubriik: Määratlemata

Eelmisel pühapäeval, ajal kui enamuses Eestimaa kirikutes peeti jumalateenistusi, hukkus autoõnnetuses järjekordselt noor mees. Õhtuhämaruses mööda Merivälja teed koju sõites märkasin tee ääres põlemasüüdatud küünlaid ja nende kõrvale asetatud lillekimpe. Siis ma veel ei teadnud, et hukkunud noor inimene oli Kaarli koguduse leerikooli õpilane. Seda sain teada alles järgmisel päeval. Noormees oli kaks kuud käinud igal nädalal korra leeritunnis ja õnnistamise päev oleks temagi jaoks olnud palmipuudepühal. Kuid seda võimalust ei antud talle kogeda ega läbi elada. Juhi kõrval olev autoiste osutus temale viimaseks peatuspaigaks.

Kanname palves lahkunu Issanda kätte ja soovime tema lähedastele Jumala rahu ja troosti. Hoidku head inglid hukkunu sõpru ja kinnitagu Issand kõiki kurbi leinajaid.

Sama pühapäeva ladinakeelne nimetus oli oculi, mis tähendab ‘silmad’ ja tuleneb jumalateenistuse algussalmidest Vana Testamendi lauliku 25. laulust: «Mu silmad on alati Issanda poole, sest tema tõmbab mu jalad võrgust välja. Pööra mu poole ja ole mulle armuline, sest ma olen üksildane ja vilets!»

Jumalateenistusele andis pinget veel prohvet Jeremija sõnum, kes kirjeldab kannatava teekäija valusid ja vaevasid. See on vägeva prohveti karje, pingeline usuvõitlus, mida iseloomustavad ahastavad sõnad: «Neetud olgu päev, mil ma sündisin, päev, mil ema mu sünnitas, jäägu õnnistuseta! Mispärast olen ma välja tulnud emaihust nägema vaeva ja muret, nõnda, et mu päevad lõpevad häbis?» (Jr 20:14,18).

Küllap on nii mõnigi ahastuse päevil hüüdnud: miks olen siia ilma sündinud? Miks pean kannatama ja piinlema? Kahjuks paljudel ei jätkugi jõudu oma koormat kanda ega aega oma küsimustele vastust oodata, mida kinnitab tõsiasi, et eestlased on maailma rahvaste seas enesetappude sooritajate poolest esireas. Nendele võime lisada veel kaudselt enese või teiste elusid hävitavaid juhtumeid.

Süstivaid narkomaane arvatakse olema üle 13 000. Eestis on HIVd eelmise aasta lõpu andmetel diagnoositud rohkem kui 5600 ning aidsi 125 inimesel. Kahe kuuga lisandus 109 HIVi nakatunut. Ametlik statistika ei pruugi kõigist haigetest teada.

Ainuüksi sellel aastal on liiklusõnnetuses hukkunuid 17 ja tule- või vingusurma läbi kaotatud 40 elu. Ja igal päeval lisandub uut traagikat. Kas ei ole väikese rahva kohta mõtlemapanevad arvud?

Liberaalses majanduspoliitikas kehtib reegel, et tugevam, targem ja kavalam võidab. Äris peab ka õnne olema ja edu saavutamiseks tuleb viibida õigel ajal õiges kohas. Edu-teoloogia kuulutajad väidavad, et kui usud, siis Jumal aitab ja toetab sind kõiges. Lähed naeratusega läbi elu. Kristuse kannatustee aga tõestab vastupidist. Tee viis Kolgatale, viis ristile. Ja ristikandja kutsus järelkäijaid oma risti kandma. Ja see, kes vaatab tagasi, ei kõlba Jumala riigile. Viimane sõnum on kogu nädala juhtsõnaks!

Tahaks väga loota, et äsjavalitud rahvaesindajate uues koalitsioonileppes leitaks ruumi ja moodustatavas valitsuses oleks head tahet tegeleda sotsiaalsete küsimustega. Et haridus- ja kultuuripoliitikas ei jääks kõrvale kiriku tähtsuse rõhutamine ühiskonnas. Et majandusedu ja rahavoogude liikumise kõrval märgataks inimest. Nii teisi kui iseennast!

Ristikandmine eeldab valmisolekut kõiges ja sellele rajaneb kogu kristlik tegevus. Selles oleme kaasa haaratud jumalateenistusel, kus õpime, mis on püha, mis seisab üle inimeste ja aja tahtmise. Peame olema valmis ka kutseks: tule tagasi, inimlaps!

Kristuse kannatusaeg õpetab meid paastuma ja palvetama, mis oma sisult tähendab paljudest tühistest asjadest loobumist ja enda usaldamist Jumala juhtimise alla. Kõige täiuslikuma vormi saab selline ellusuhtumine tõdemuses: Sinu tahtmine sündigu!

Image
Einar Soone, piiskop

2 Kommentaari artiklile “Sinu tahtmine sündigu”

  1. Külaline ütles:

    ;)

  2. Külaline ütles:

    Kiriku tähtsuse rõhutamist oodata inimestelt, kellele ei lähe Tema tahte sündimine korda, on naiivne. Eesti inimene on täna rohkem budistlik, kui kristlik. Kahju :cry

Vaata, sulle tuleb sinu kuningas, õiglane ja aitaja! (Sk 9:9)