Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Saksa orelikunstnik õpetab Eesti organiste improviseerima

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number:  /

2.–4. märtsini toimub Tallinnas
Usuteaduse Instituudis koraalipõhine improvisatsioonikursus, mille viib läbi
nimekas Saksa orelikunstnik ja kirikumuusik Martin Zingerling.

Martin Zingerling on lõpetanud Hannoveri
muusikakõrgkooli kirikumuusika eriala A-diplomiga. Hiljem õppis ta orelit Flor
Peetersi, Gerd Wachowski ja Gaston Litaize’i juures. Ta on võitnud 1983. aastal
1. preemia Saksamaa muusikakõrgkoolide orelikonkursil ja 1984. aastal 3.
preemia Max Regeri konkursil. 2001. aastast alates töötab Martin Zingerling
kirikumuusikuna Püha Maria kirikus Hannoveris.

Kas võime improviseerida on kaasa sündinud
või saab seda ka õppida?

Ma ei kujuta ette, et kellelgi on algusest peale
eriline võime improviseerida, küll aga on improviseerimise jaoks tähtis
musikaalsus laiemas mõttes. Reeglina tuleb improvisatsiooni õppida.

Milliste meetoditega on võimalik algajatele
improviseerimist omaseks muuta?

Minu kogemuse põhjal on õpingute alguses
kõige tähtsam tutvuda erinevate muusikaliste vormide ja nende sisemise
ülesehitusega. Oreliimprovisatsioonis on nendeks näiteks bicinium, trio,
kaanon, ritornell, fugaato, fuuga, echo, ostinato, tokaata.

Kasulik on ka vaba orienteerumine võimalikult
paljudes helistikes. Improvisatsioonile aitavad 
kaasa varasemad kontrapunkti- ja harmooniaõpingud. Aga ma rõhutan, et
nimetatud oskused ei ole mingil juhul eelduseks sellel kursusel osalemiseks.

Kas kursusele võivad tulla nii algajad kui
edasijõudnud?

On väga soovitav, et kursusest võtaksid osa
erinevate oskuste ja haridusega kirikumuusikud, ka sellised, kes pole
koraaliimprovisatsiooniga varem tegelenud. Kursusel alustame eelkõige
väiksemate vormidega, mis on kergemini õpitavad ja mida saab jumalateenistusel
kohe kasutada.

Kuidas Te ise improvisatsiooni õppisite?

Peale improvisatsiooniõpingute kõrgkoolis
on minu oskuste täiendamisel väga olulised olnud  mitmesugused kursused nii Saksamaal kui ka
teistes maades.

Kursuse lõpuks annate Te Tallinna Toomkirikus
kontserdi, kus improviseerite variatsioone kahele koraaliteemale. Kas Te
esinete tihti improvisatsioonidega?

Tavaliselt mängin kontserdil 2/3 osas
orelipalasid ja ülejäänud osa improviseerin. Mõnikord mängin ka teemadele, mis
antakse vahetult enne kontserti. Toomkiriku kontsert lähtub muidugi eelkõige
kursuse sisust ja selletõttu kõlavad seal kohapeal loodud koraalivariatsioonid.

* * *

UI kirikumuusika osakond rõõmustab väga, et
Martin Zingerling on leidnud  võimaluse
Tallinna kursust andma tulla ja me oleme väga tänulikud Hannoveri Kirikumuusika
Liidule, kes kursust rahaliselt toetab.

Julgustame kõiki kirikumuusikuid kursusest
osa võtma, osalemine ei tähenda kohustust oreli taha istuda, võib piirduda ka
ainult kuulamisega. Loodame, et paljud orelimängijad leiavad aega tulla üheks
või paariks päevaks Tallinna.

Tiia Tenno,

UI kirikumuusika osakonna juhataja

Kadri Ploompuu,

UI kirikumuusika osakonna juhataja
assistent