Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Rõõmu suvest ja koos musitseerimisest

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number:  /

Usuteaduse instituudi kirikumuusika osakonna õppeaasta lõppes juunikuus, kuid enne järgmise õppeaasta algust kogunesime augusti kolmandal nädalal juba viiendat korda suvesessioonile.
Suvesesside mõte on algusest peale olnud veidi vabamas õhkkonnas kokku saada, teadmisi ning kogemusi jagada, uusi paiku avastada ja oreleid uurida-mängida.

Eestimaa orelitega tutvust sobitades
Esimene suvesess toimus aastal 2008 Pärnus ja Audrus, tookord keskenduti eri orelitüüpidele ja sellest lähtuvale registreerimiskunstile ehk kuidas erinevatel pillidel kõlavärve valida. 2009. aasta suvesess oli pühendatud helilooja Felix Mendelssohn Bartholdyle, külastasime Kursi, Kodavere ja Äksi kirikut, viimati nimetatus mängisid sessist osavõtjad kontserdi pealkirjaga «Muusikat rõõmus ja mures», mis koosnes laulatus- ja matusemuusikast.
Kolmandal suvel (2010) käisime vendade Kriisade jälgedes Lõuna-Eestis: Vana-Roosal, Urvastes, Võrus, Rõuges ja Pindis, tutvusime Kriisade ehitatud orelitega ja ööbisime Kriisa puhketalus. Kontsert, mille andsime Võru kirikus, oli kokku pandud Eesti orelimuusikast.
Eelmisel suvel, kiriku laulu- ja palveraamatu aastal tegime tiiru Kadrinas, Väike-Maarjas, Koerus, Paides ja Türil ning mängisime Järva-Jaani restaureeritud orelil kontserdi pealkirjaga «Koraalieelmäng läbi aegade».

Suure-Jaanist Põltsamaale
Sel aastal algas meie reis 14. augustil Suure-Jaanist, kus sealne teenekas kirikumuusik Merike Saaremets tutvustas väga huvitavalt nii kirikut, heas korras orelit (Stein 1804 / Kriisa 1937) kui ka kohalikul kalmistul puhkavat Kappide suguvõsa, samuti sel aastal 130. sünniaastapäeva tähistavat Mart Saart.
Järgmiseks peatuskohaks oli Pilistvere kirik. Lootsime eest leida algupäraselt säilinud Saueri oreli (aastast 1893), paraku oli pilli seisukord organistide jaoks veidi ehmatav. See vana orel vajaks kindlasti enam tähelepanu ja hoolt.
Pilistverest suundusime Põltsamaale, kus toimus ka sessist osavõtjate kontsert «Oreliromantika», kavas olid romantismiajastu saksa ja prantsuse oreliheliloojate teosed. Kontserdi andsime Saueri orelil (1900), mis toodi Viljandi Jaani kirikust ja mille Hardo Kriisa 1953. aastal Põltsamaa kirikule sobivaks ehitas.
Koguduse õpetaja Markus Haamer tutvustas kiriku ja koguduse ajalugu ning kirikuhoone uute vitraažakende saamislugu. Ööbisime koguduse pastoraadis ning ühise õhtusöögiga kaasnes arutelu nii romantismiajastu heliloomingu kui kirikumuusika ja teoloogia teemadel.

Kogemuse võrra rikkamad
15. augusti hommikul oodati meid Kolga-Jaanis, kus algselt küll ei olnud kontserti planeeritud, kuid meie tulekust oma kogudust teavitanud õpetaja Peeter Parts juhatas sisse improviseeritud esinemise kiriku mõlemal orelil, G. Knaufi 1883. a valminud peaorelil ning väikesel kooriorelil (M. Matto 1897 / H. Kriisa 2002) altari kõrval. Koguduseliikmeid oli kohale tulnud rõõmustavalt palju.
Kolga-Jaanist kiirustasime Viljandisse Pauluse kirikusse palvusele, kus ühinesime rõõmsal meelel juba laulva kogudusega. Pärast palvust mängisime G. Knaufi poolt 1866. aastal ehitatud orelit ja suundusime siis Viljandi Jaani kirikusse, kus meid ootas koguduseliige, arhitekt Ülo Stöör, kes andis sisutiheda ülevaate kõigest, mis Viljandi Jaani kirikus oluline. Tutvusime ka sealse Saksa päritolu neoklassitsistliku oreliga.
Pärast kokkuvõtlikku lõpulõunat sõitsime juba igaüks kogemuse võrra rikkamana oma kodu poole. EELK UI kirikumuusika osakonna õppetöö jätkub esimese õppesessiooniga septembrikuus.