Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Rõõmsat interpreteerimist!

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number:  /

Just sellist organist Ene Salumäe väljaöeldud toimetajapoolset soovi võime lugeda kirjastuse Talmar & Põhi väljaandel aastalõpul trükivalgust näinud helilooja Roman Toi orelimuusika kogumiku saatesõnast.

Kui möödunud aastal ilmus sama kirjastuse vahendusel Roman Toi duubel-CD, millele olid Ene Salumäe (Tallinna toomkirikus) ja Piret Aidulo (Tallinna Kaarli kirikus) salvestanud tema aastail 1975–2005 loodud 29 oreliteost, siis lubasid organistid, et kindlasti ilmub ka orelikogumik, sest huvi helilooja teoste vastu on suur nii Eestis kui ka välismaal. Nüüd on see teoks saanud ning kõik organistid ja orelisõbrad võivad oma plaadimängijas keerlema panna duubel-CD ja võtta kätte noodi, et helilooja oreliteostega põhjalikumalt tutvuda.

Kas noodikogumikus on kõik Roman Toi oreliteosed?
Ene Salumäe: «Ei, kindlasti mitte. Tegu on valikuga neist paladest, mida mina ja Piret Aidulo oleme sagedasti mänginud ja mille käsikirjad meil olid. Et helilooja on nii duubel-CDst kui ka vastilmunud noodist suures loomingulises õhinas, siis kindlasti sünnib veel ka uut muusikat, millel tuleb edaspidi silm peal hoida.
Toi teoste hulgas on nii jumalateenistustel koraalieelmängudeks sobilikku, millest paljud ongi just selleks otstarbeks loodud, kui ka kontsertteoseid. Samas on koraalieelmängudest võimalik kontserdikavasse koguda ja tervikusse paigutada temaatiline või muul viisil sobiv kooslus, mis annab värvi ja sisu kontserdikavale.
Olen nii sagedasti toiminud ja alati on ta väikesed lood äratanud monumentaalsete suurteoste vahel kuulajate tähelepanu ja pälvinud positiivset tagasisidet.»

Mis julgustas toimetajana seda suurt tööd ette võtma?
Ene Salumäe: «Olin ka 2009. a ilmunud Hugo Lepnurme koraalieelmängude kogu toimetaja. Aga olen olnud Roman Toiga juba väga pikka aega heas loomingulises kontaktis. Piret Aidulo samamoodi. Minu suhe heliloojaga ulatub aga 1980ndatesse, kui mu isa temaga kiriku laulu- ja palveraamatu komisjonides koostööd tegi. Hiljem, kui suuremaks olin sirgunud, sain maestrolt pea igal kohtumisel kingiks mõne noodi.
Kuna see repertuaar on tõesti väärt, et palju suurem hulk organiste võiks sellest mängurõõmu ja kuulajad kuulamisrõõmu tunda, sündiski soov välja anda nii heliplaat kui ka noot. Mõlema kogumiku – Lepnurme ja Toi – puhul tahan rõhutada ja tunnustada suurepärase noodigraafiku ja helilooja Mari Amori panust. Organistile on ju oluline, et nooti oleks selge lugeda ja kõik helilooja soovid võimalikult üheselt arusaadavad.»

Millist võimekust nõuavad organistilt Roman Toi orelipalad?
Ene Salumäe: «Kogumikus on tehniliselt raskusastmelt erinevat repertuaari, seega julgustan erineva võimekusega organiste nende lugudega tutvuma. Ka on osa neist paladest võimalik mängida näiteks harmooniumil või nn manualiter (ilma oreli pedaaliklaviatuuri kasutamata). Kuid samu teoseid võib sama nooditeksti ja helilooja autoriteksti järgides mängida ka suurel 3–4 manuaaliga orelil, nagu me Piret Aiduloga samade lugudega duubel-CD-l ka näitame. Sellisel juhul on neid võimalik interpreteerida mängutehniliselt vägagi nõudlikul viisil.
Seega mängurõõmu ja loomingulist inspiratsiooni peaks see noodikogumik pakkuma väga laiale muusikute kogukonnale nii Eestis kui ka kaugemal. Minu jaoks ongi Roman Toi orelimuusika puhul kõige veetlevam tema enda suhtumine muusikasse, muusikategemisse ja interpreteerimisse, mida ma ise sõnastaksin mõtestatud ja korrastatud loominguliseks vabaduseks.
Kõik sünnib siin ja praegu ning lähtub sellest hetkest ja oludest. See on see loomingulisuse ja vabaduse pool.
Kuid selleks, et aru saada, milline see praegune hetk ja olud on, mida ta võimaldab ja milles on muusika mõte, sõnum ja ülesanne just siin ja praegu, on vaja seda teist poolt: analüüsi-, terviku ja konteksti tajumise oskust, mõtestatust ja korda. See tuleneb Roman Toi puhul küllap tema juristikoolitusest, mida ta isegi on aeg-ajalt huumoriga meelde tuletanud.
See võimaldabki ühte ja sama teost erinevas kontekstis ja eri oludes interpreteerida täiesti erinevalt ja lõpptulemus on ikkagi autoriteksti ja soove järgiv ning mis kõige olulisem – hetkeolukorda muusikaliselt rikastav, kuulajat just siin ja praegu kõnetav ning muusikaliselt alati huvitav ja inspireeriv. Seepärast ma soovingi noodikogumiku eessõna lõpus kõigile rõõmsat interpreteerimist.»
Ene Pilliroog

Roman Toi orelimuusika noodikogumiku esitlus on teisipäeval, 15. jaanuaril kell 17.30 Tallinna Kaarli kirikus muusikaõhtul. Roman Toi oreliteoseid mängivad Piret Aidulo ja Ene Salumäe ning valitud lehekülgi helilooja mälestusteraamatust ja kirjavahetusest loeb Arho Tuhkru, kes mõni aasta tagasi vaimulikuna Torontos teenides puutus otseselt kokku ka maestro endaga.