Esileht » Online » Online artiklid »

Piia Ruberi näitus Viimsi kirikus

08.05.2018 | | Rubriik: Online artiklid

Viimsi Püha Jaakobi kirikus saab kuni 4. juunini vaadata Piia Ruberi näitust „Naasmiste vahel II“.

Piia Ruber tuli Eesti kunsti 1990ndate keskel Eesti Kunstiakadeemia tollaste fotoõppejõudude Eve ja Peeter Linnapi ümber koondunud üliõpilaste rühmituses, mis on kunstiajalukku läinud „Faculty of Taste’i“ või sellega haakunud [mobil:] galeriina.

Nende eesmärk, nagu seda on esile toonud Peeter Linnap „Eesti fotograafia ajaloos“, oli fotograafia võimaluste läbimängimine ja kinnistamine kunsti ning paljuski sellega Eesti senise kunstimudeli, aga laiemalt kunstimõistmise ja -mõiste murdmine. Nad propageerisid kriitilise postmodernse kunsti ideid ja neist lähtudes tegelesid oleviku arheoloogia, autobiograafiliste teemade, meediarefleksiooniga, aga tulid välja ka otseste poliitiliste seisukohavõttudega. 1990ndate lõpuks oli ühistegevus ammendunud, kuid tugevad isiksused on suutnud ennast tõestada mitmes valdkonnas.

Piia Ruber on kinnistanud oma nime eelkõige väga huvitava ja produktiivse raamatukujundajana. Tema kujundatud raamatud on palju kordi olnud valitud 25 kaunimat raamatu hulka.

Kuigi Piia Ruber ei ole näitusetegevuses kõige aktiivsem olnud, ei ole õige tema loomingut vaadelda ainult raamatukujunduse kontekstis. Tema varasemad isikunäitused või tervikinstallatsioonid grupinäitustel, olgu siis 2004. aastal Hobusepea galeriis kaksiknäitus „Kuldnäitus. Vussitud mälestused / Bungled Memories“ koos David Bate’iga või 2015. aastal portreedesari „Autoparaadportreed“ Voronja galeriis Mari Kartau kureeritud näitusel „Comeback“, kui tuua vaid mõni näide, on äratanud tähelepanu ja osutavad kunstniku huvile fotokunsti abil tabada midagi, mis jääb esmase, nähtava (kirjeldava) tasandi taha.

Ka siis kui Ruberi fotodel on kesksel kohal inimene, ei ole tegemist pelgalt portreelise fotojäädvustusega – kuigi tema kultuurilehes Sirp ilmunud portreefotodest võib ja lausa tuleb kokku panna eraldi väljapanek – vaid ka neis tuleb tugevalt esile tema suhe portreteeritusse ja selle abil (erilise) tunde, atmosfääri, oleku jne tabamine ja edastamine. Ehk siis ikka ja jälle on tegemist mälu, meenutuste ja mäletamisega ning selle keerulise protsessi mehhanismi dekonstrueerimise ja -rekonstrueerimisega.

Näitus pealkirjaga „Naasmiste vahel“ oli kunstnikul esimest korda väljas möödunud sügisel Vabaduse galeriis. Praegune väljapanek Viimsi Jaakobi kirikus „Naasmiste vahel II“ on Vabaduse galerii oma mõtteline jätk ning mõlemas on kunstnik vaadelnud inimese võimetust jõuda oma nii-öelda tihendatud mäluni – kõike ise mäletada ja teistele edasi anda – ning seetõttu simulatsioonide esilekerkimist (või lausa teadlikult loomist).

Nii „Naasmiste vahel“ kui ka selle järje „Naasmiste vahel II“ fotosid võib tinglikult vaadelda interjööriesitustena, kuigi interjöörist jõuab vaatajani vaid osake, kas fragmendina või on seda osa esitatud nii, et esmapilgul ei oska vaataja seda mingi kindla paigaga siduda. Interjööri kui terviku seisukohast, iseäranis kui mõelda kultuuriliste tähenduste peale, ei ole neil fragmentidel erilist tähendust. Need on pigem mitteruum, vahetsoon, kuid ometi toovad lõuendile trükitud „Naasmiste vahel II“ paarikud vaatajani midagi, mis käivitavad temas äratundmise. Pole isegi tähtis, kas vaataja äratundmine on kuidagi seotud fotojäädvustustega või on need vaataja isiklikud assotsiatsioonid. Aare Pilv on kirjeldanud seda tunnet oma raamatus „Kui vihm saab läbi“ lapsepõlve valgusena – sooja ja valgena, ainult väga õrnalt kollakana, nagu piimakoore ja sellest tulenevate pettekujutistena.

Piia Ruberi fotode juures hakkab kindlasti kaasa rääkima ka maalikunsti ajalugu (olenevalt vaatajast, kas romantismi või peent nüansseeritud koloriiti hinnanud hilismodernismina või veel millegi muuna).

Reet Varblane

Vt ka siit.

Lisainfo:

Erkki Juhandi

erkki.juhandi@eelk.ee

551 7777

 

 

Piia Ruber

 

Sündinud 8.septembril 1972

piiaruber@gmail.com

Haridus

1992–1997 Eesti Kunstiakadeemia (ehtekunst, graafika, fotograafia),

lõpetanud raamatudisainerina, kõrgharidus, magistrikraadiga võrdsustatud BA

1997–2000 Eesti Kunstiakadeemia magistrantuur

Teenistuskäik

Alates 1997 kultuurilehe Sirp kujundaja ja fotograaf

2006–2015 EKA disainiteaduskonna tekstiilidisaini ja nahakunsti osakonna õppejõud

2005–2007 EKA graafilise disaini osakonna erakorraline dotsent

2003–2005 EKA vabade kunstide teaduskonna fotograafia osakonna tunniandja

Eesti Kunstnike Liidu liige 1998. aastast

Isikunäitused

2016 – „Autoparaadportreed“, Jõelähtme Ajaveski

2004 – Hobusepea galeriis Tallinnas „Kuldnaine“

1995 – Mustpeade Maja galeriis „Ehe“

1994 – TÜ raamatukogus „Unenägemused“

Osalemine näitustel 

2015 „Time is Provisional“, Künstlerhaus Ahrenshoop, Saksamaa

2015 „Plahvatusest tasandikule. Eesti kaasaegne foto 1991–2015“,Tartu kunstimuuseum, Tartu

2015 „1995“, EKKM, Tallinn

2015 „Comeback“, Voronja galerii, Varnja

2012 NAPP, joonistuste näitus Pärnu linnagaleriis, „Ema ja tütar“ Tartu Kunstimajas

2011 „Kantavad pildid. Foto + ehe“ Hopi galerii, Tallinn

2005 Tallinn-Brüssel, fotonäitus Eesti alalises esinduses ELi juures Brüsselis; „Homo grandis natu“, Tallinna Kunstihoone

2002 „Uus Ilus Elu“, Draakoni galerii

1997 „Persona“, Eesti Kunstimuuseum

1999 West-Östlicher Divan / Ida-Lääne diivan. Eesti noor kunst. Ausstellungshalle Universität Frankfurt

1996 „Inventuur Esteetika Muuseumis“, Rottermanni soolaladu, „Sisemine ring“ Eesti Rahva Muuseum, Tartu; „Unistuste Arheoloogia“ [‘mobil] galerii, Panevežise Kunstihoone, Leedu, „Karneval“ [‘mo:bil] galerii. Ajaloo Instituut, Tallinn

1995 „Mäng“ Viljandi kunstifestival „Kiriküüt’96“, [‘mobil] galerii, Viljandi, „Est. Fem“ Vaala galerii

1995 „Ajaloo artell“, Saaremaa biennaali noortenäitus

 

Valmistage Issanda teed; vaata, Issand Jumal tuleb jõuliselt ! (Js 40:3a,10a)