Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Paasapäeval kaetakse kalmudele lauad

/ Autor: / Rubriik: Uudised / Number:  /

Pärast mälestusteenistust pakub tänavu Setu kuningriigi kuningaks ehk ülemsootskaks valitud Aare Hõrn isa Viktorile omavalmistatud jooki.
Liina Raudvassar

Lahkunute mälestamiseks ja elavatega suhtlemiseks kogunesid setud 19. augustil Obinitsa tähistama Issanda Muutmise kiriku templipüha paasapäivä.

Obinitsas autoga liigelda, kõnelemata sõidukile parkimiskoha leidmisest, oli paras väljakutse. Hinnanguliselt tõi kirikupüha kokku umbkaudu 3000 inimest. Iga Obinitsast pärit setu püüab osa võtta selle nurga armastatumast kirikupühast.
Korrutades ühe suguvõsa kokkutuleku sadade leibkondade kokkusaamisega – nõnda võiks ehk iseloomustada sündmust, mis Obinitsas igal aastal aset leiab. Setud katavad kalmuaeda, juba ligi 1500 aastat tagasi siia Tuhkvitsa oja kaldale rajatud külakalmistule, omaste kääbastele laua söödava-joodavaga.
Väga oluline on toidu tarbimine pere keskel, aga ka pakkumine surnuaias ringi liikuvatele tuttavatele. Samuti on oluline omavahel suhelda, meenutada kadunukesi ja uurida elavate tegemiste järele. Kalmude vahel liigub ringi preester, kes omaste palvel õnnistab haudu ja peab mälestuspalveid.
Õieti algas paasapäev juba 18. augusti õhtul surnuaia kõrval olevas kirikus jumalateenistuse ja pühakojast väljuva ristikäiguga. Ka paasapüha hommikul on liturgia kirikus, kuhu pühitsemiseks on toodud sügisande.
Obinitsa Issanda Muutmise kirik on ehitatud poolsalaja 1952. aastal nõukogude võimu vastuseisu trotsides ülempreester Vilemon Talomehe (1903–1989) eestvedamisel kogukonna ühistööna.
Paasapäeva ei tohi segi ajada paasapühaga, lihavõtetega kevadel. Paasapäiv tuleb slaavi keelest. Setu kultuuris on päev seotud õunte ja meega – alates paasapäevast võib mõlemat jumalaandi söögiks tarbida.
Liina Raudvassar