Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Maailm muutub iga ostuga

/ Autor: / Rubriik: Juhtkiri / Number:  /

Enne nende ridade kirjutama asumist keedan endale tassikese kohvi. Akna taga räsib tugev sügistuul suurt pärnapuud, kuid kuum kohv loob õdusa tunde ja toetab mõtteid, mida tahan teiega jagada. Juttu tuleb kohvist ja õiglasest kaubandusest.
Paljud meist alustavad päeva tassikese kohviga. Kohvil on koht meie argipäevas ja kohv ei puudu ka pidulaualt. Kohv, mis kunagi oli eksootiline luksuskaup, on muutunud nii tavaliseks osaks meie elus, et me isegi ei mõtle, kust, kuidas ja mis hinnaga see meie lauale jõuab. Kui kohvigurmaanid ja teadlikud tarbijad kõrvale jätta, siis tavaliselt valime poeriiulilt kohvipaki ahvatleva pakendi või reklaamist meelde jäänud nime järgi või siis harjumusest sama, mis alati. Paljudel juhtudel saab määravaks hind – mida madalam, seda parem. Aga kas on ikka parem?
Järgmisel nädalal tähistame Eestis taas õiglase kaubanduse nädalat. Avastasin õiglase kaubanduse enda jaoks umbes seitse aastat tagasi. Olen sellest ajast peale eelkõige iseenda suhtumist ja tarbimiskäitumist muutnud, aga ka panustanud sellesse, et inimesed märkaksid, mõtleksid ja teeksid teadlikumaid valikuid. Mul on tunne, et on aeg nendel teemadel ka kirikus rohkem rääkida. Mind julgustab seda tegema eelkõige teiste kirikute eeskuju, aga ka muutused kolleegide suhtumises.
Et teema on kirikutes aktuaalne, sellest kõneleb ka Luterliku Maailmaliidu eelseisva assamblee teemavalik: lunastus ei ole müügiks, inimesed ei ole müügiks, loodu ei ole müügiks. Minu meelest annab see meile, kristlastele, muu hulgas ka võtme õiglase kaubandusega suhestumiseks. Kristlastena on meile enesestmõistetav inimesest, ka võõrast inimesest hoolimine ning vastutustundlik suhtumine loodu(se)sse. Just samade väärtuste eest seisab ka õiglane kaubandus.
Õiglase kaubanduse lugu sai alguse kohvist. Kas teadsid, et kohv on maailmas enim müüdud toode nafta järel? Kohvi kasvatatakse enam kui 70 riigis, kuid 60% kohvist toodetakse vaid neljas riigis: Brasiilias, Vietnamis, Kolumbias ja Indoneesias. 70–80% kohvist pärineb väikestest pereistandustest. Umbes 25 miljonile perele on kohvikasvatamine ainsaks elatusallikaks. Ja need inimesed on suures kohvikaubanduses eriti haavatavad. Nad seisavad silmitsi kliimamuutuste ja ettearvamatu kohvituruga, tihti on probleemiks liiga väike maalapp, mis ei võimalda peret ära elatada. Ja üks hukatuslikumaid probleeme, mis kohvikasvatajate jaoks on tõsiasi, on perioodiline nälg: kohvisaaki korjatakse kord aastas ja korraga kätte saadud tasuga tuleb terve aasta ära elada. Kohvitootmise varjuküljeks on paraku ka orjatöö ja lapstööjõu kasutamine.
Rahvusvahelise kohvituru reguleerimise kokkuleppe läbikukkumine ja sellele järgnenud hinnakrahh oli peamine ajend õiglase kaubanduse märgise kasutuselevõtmiseks. Esimene õiglase kaubanduse kohv müüdi Hollandi kauplustes 1989. aastal. Õiglane kaubandus on rahvusvaheline kokkulepe, mis seisab arengumaade väiketootjate eest, kindlustades neile õiglase ja stabiilse hinna ning lisatasu tootlikkuse ja kvaliteedi tõstmiseks ning kogukonna arenguks. Nüüdseks on lisaks kohvile loodud standardid ka teistele arengumaade toorainest valmistatud kaupadele nagu tee, kakao, suhkur, šokolaad, riis, pähklid, vürtsid, troopilised puuviljad, puuvill jpm.
Ehkki Eesti kuulub üleilmses plaanis väga kõrge inimarenguga riikide hulka, jääme endiselt Euroopa vaesemasse ossa. Meie inimestel jagub muresid küllaga, ka muret igapäevase leiva pärast. Seda enam on mul hea meel, et oleme hakanud tasapisi avanema ja nägema enda muredest kaugemale.
Olgu näiteks toodud, kuidas väike Puhja kogudus on ulatanud abikäe kogudusele Sambiast, kuidas Risti kogudus pakub peavarju sõjapõgenikele või kuidas paljud kogudused osalesid möödunud jõulude ajal kampaanias «Täht idas». Meil on kogudusi, kes näitavad eeskuju keskkonnasäästliku ja vastutustundliku tarbimise osas. Konsistooriumi ja kolme kogudust – Pilistvere, Põlva ja Rakvere – on tunnustatud õiglase kaubanduse sõbra tiitliga. Õiglase kaubanduse kohv, tee ja suhkur koguduse argipäevas ja pidulaual kõneleb inimesest hoolimisest ja vastutustundlikust suhtumisest loodusesse.
Maailm  muutub iga päev. Muutub iga armastuse teoga, iga istutatud puuga, ka iga ostuga. Ja tassikese kuuma kohviga.

ylle_keel

 

 

 

 
Ülle Keel,
kantsler