Esileht » Elu ja Inimesed » Kirikuelu »

Laulupeo 145. aastapäeva tervitati klaverinäitusega

04.06.2014 | | Rubriik: Kirikuelu

30. mail alustati Tartu Maarja kirikus Eesti üldlaulupidude 145. aastapäeva tähistamist klaverinäitusega.

Eesti Rahvusliku Klaverimuuseumi esitlusel on remondiootel Maarja kirikusse üles seatud 12 pilli, mille taga on musitseerinud ja loonud Rudolf Tobias, Juhan Simm, Eduard Tubin, Aleksander Läte, Miina Härma ning Richard ja Alo Ritsing. Klaverid on ka erineva ehituse ja päritoluga: esindatud on Eesti, Peterburi, Saksa, Prantsuse ja Valgevene klaveriehituse näidised, näeb ka eesti pasunakooride isa David Otto Wirkhausi harmooniumi ja mitmeid I üldlaulupeo aegseid tahvelklavereid.
Näituse avas Tartu Maarja koguduse õpetaja Joona Toivaneni kõne ja palve, seejärel kirjeldas näituse koostaja Alo Põldmäe klavereid ja rääkis nende olulisusest. Kõnega astus üles ka I laulupeo aegse kirikuõpetaja Willigerode «vaim», kes tänas kõiki osalisi. Teise poole täitis kontsert, kus astusid üles Tartu Heino Elleri nimelise muusikakooli noored virtuoosid Arno Gabriel Humal, Algis Pauljukaitis ja Karl Joosep Pihel ning pianistid Andre Hinn ja Helen Põldmäe.
Alo Põldmäe sõnul on tegu märgilise sündmusega. Ta kujutles, kuidas omal ajal 145 aastat tagasi esimesed laulupeo koorid Maarja kirikusse harjutama kogunesid. See, et Maarja kirikus seda sündmust tähistada saab, on nagu ringi täitumine. Samuti valgustas Põldmäe, et tegelikult oleks klavereid, mille taga Eesti muusikamaailma muutvaid palasid on loodud, Milano katedraali jagu, kuid näituse koostamisel keskenduti just Tartu ja Tartumaaga seotud heliloojate pillidele, mille taga valmis ka mitmeid laulupeo laule.
Tartu laulupidu algab 7. juunil kell 18 Tartu laululaval. Sellele eelneval nädalal toimub Tartu muusikanädala raames erinevaid üritusi, mis leiavad aset Tartu Jaani kirikus ja Vanemuise kontserdimajas. Tartu Maarja kiriku klaverinäitus on huvilistele avatud juuni lõpuni.
Diana Tomingas

See ongi võit, mis on võitnud ära maailma – meie usk. (1Jh 5:4c)