Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Kuidas lugeda Piiblit, olemata teoloog

/ Autor: / Rubriik: Kuula ja vaata, Taskuhääling, Uudised, Video / Number:  /

➡️ Kuula salvestust Eesti Kiriku podcasti lehelt

➡️ Vaata ka Eesti Kiriku salvestust Jaan Lahe loengust:

Piiblist sügavuti arusaamiseks ei tohiks peljata vaeva nägemist, rõhutas Jaan Lahe Tartu Ülikooli-Jaani koguduse temaatilisel vestlusõhtul.

Piibli sisu teatakse suuresti üksikute piiblilugude kaudu. Paraku on mitmed ümberjutustused eksitavad. „Nii nagu teiste vanade tekstide kohta, on ka Piibli kohta liikvel müstifikatsioone,“ nentis teoloogiadoktor Jaan Lahe. 

Ta tunnistas, et paljudele jääb Piibli keel kaugeks oma arhailisuse tõttu. On sõnu, mis mõjuvad võõrastavalt, ja spetsiifilist terminoloogiat, mille tähendust tuleb teada. Selleks, et aru saada maailmast, kus Piibli tegevus toimub. 

Lahe kummutas levinud arusaama Martin Lutheri piiblilugemise kohta, nagu ei oleks usuisa kasutanud toetavaid tekste: „Seda on tõlgendatud nii, et Piibli lugemine ei vaja kõrvale muid materjale. Luther luges Piiblit algkeeltes, aga kasutas ära kõik kommentaarid, mis heidavad valgust Piibli taustale.“ 

Olulisemaks põhjuseks, miks Piibli temaatikat on vahel raske mõista, nimetas Lahe mõttemaailma erinevust tänapäeva ja Piibli aegade vahel. 

„Piiblis on arusaam, et Jumal on transtsendentne – on maailmaväline,“ nimetas Lahe ja lisas, et Piibel kasutab palju sümboleid ja pildikeelt. Kui loeme, et Jumal on taevas ja Jeesus istub tema paremal käel, siis ei pea seda sõnasõnaliselt mõistma. Sõna taevas on sümbol, millega väljendatakse inimtunnetusest väljapoole jäävat.  

Kokkuvõtvalt soovitas Jaan Lahe mitte peljata vaeva ja ajakulu, mida Piibli lugemine teose mõistmiseni jõudmiseks nõuab: „Mina julgustan teid pingutama. Abivahendeid kasutama ja nõu küsima teoloogilise hariduse saanud inimeste käest.“

Liina Raudvassar 

Pildigalerii:

Õp dr Jaan Lahe vestlusringis Piibli mõistmisest kõneldes. Katrin Olev.