Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Koroonakriis ja ülikool

/ Autor: / Rubriik: Uudis / Number:  /

Toimub veebiseminar aines katehheetika. Kuvatõmmis.

Alates 16. märtsist ei toimu Tartu ülikoolis enam auditoorset õpet, vaid on üle mindud distantsõppele. 

Algul tekitas auditoorse õppevormi lakkamine kõigis küsimusi ja hirmugi. Kas distantsõppel üliõpilased ikka osalevad loengutes? Kas ei teki olukorda, kus õppejõu ja üliõpilase vaheline suhtlus väheneb või kaob hoopis? Kas isiklikku kontakti hakkab asendama raamatute lugemine? Aeg e-õppel on näidanud, et need hirmud olid asjatud. 

Ilmselt on veebipõhise õppe edukuse põhjuseks pikaajalised protsessid, mis on loonud aluse distantsõppe edukaks käivitumiseks. Juba aastaid on alma mater soosinud e-õpet, milles teatud loengukursused saab läbida ainult veebipõhiselt. Neid kursusi on küll seni olnud vähe, kuid siiski on need kinnitanud võimalust õppida distantsõppel. 

Teine suurem muudatus on kestnud üle aasta, mil senise õppeinfosüsteemi asemel on üliõpilaste jaoks õppeplatvormiks Moodle. Moodle aga pakub võimalust e-õppeks. 

Moodle’iga on seotud BigBlueButton. See on vabavaraline veebiseminari süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. Usuteaduskonnas on seda kasutatud vägagi aktiivselt. 

Õppejõud ja üliõpilased logivad sisse Moodle’isse ja seal luuakse igaks seminariks-loenguks BigBlueButton veebiseminar. Õppejõul on selles seminaris administreerimisõigus. Üliõpilased kuulevad teda mikrofoni kaudu ja näevad õppejõudu video vahendusel. Arvutiekraanil saab näidata ka PowerPointi slaide. 

Õppejõud näeb kõiki osalejaid, kes on samuti ühendanud veebikaamera. Üliõpilased saavad kõnelda ja esitada küsimusi. 

BigBlueButton süsteem on väga lihtne, õppejõududel piisas selle õppimiseks pooletunnisest koolitusest. 

Esimene selline veebiseminar oli küll veidi hirmutav, kuid hirmud olid alusetud. Üliõpilased osalesid seminaris aktiivselt ja nende vahel tekkis ka diskussioon, täpselt samal viisil nagu auditooriumiski. 

Minu kui õppejõu jaoks oli äärmiselt üllatav, et veebiseminarides on tavaliselt kõik üliõpilased kohal suisa sajaprotsendiliselt. Nad ise on öelnud, et ei leia enam ühtegi mõjuvat põhjust seminarilt puudumiseks. 

BigBlueButtoni veebiseminari probleemiks on see, et suure hulga osalejate puhul on siiski keeruline korraldada üliõpilaste aktiivset kaasatöötamist. Usuteaduskonnas, kus on suhteliselt väikesed grupid, on see siiski suures osas ainetes võimalik. 

Suuremate loengugruppide jaoks on Panopto tarkvara, mis võimaldab salvestada videoid ning valida, kas salvestatakse videokaamera pilti ja audiot, esitlust ja/või arvutiekraani. 

Salvestatud videot saab pärast lõigata, muuta privaatseks või avalikustada sobivatel tingimustel. Nende videote kõrval on aga võimalus veebipõhisteks aruteludeks, mida samuti kasutatakse. 

Taas on leidnud tõestust väide, et kriis viib elus edasi ja avab uusi võimalusi, mida me seni pole oma mugavusest kasutanud. 

Eesti edukust e-riigina on eriolukord ülikoolis kinnitanud. Õppetöö toimub distantsõppel edukalt ja midagi ei jää tegemata.

Kaido Soom,

Tartu ülikooli praktilise usuteaduse lektor