Esileht » Elu ja Inimesed » Kirikuelu »

Kirikute öö on Tšehhis menukas

26.08.2020 | | Rubriik: Kirikuelu
Hetk Tšehhi kirikute ööst Olomoucis. Jan Sarkanderi kabelis jagab külastajatele ja TV Noe vaatajatele selgitusi Olomouci abipiiskop Antonín Basler. Kuvatõmmis Youtube’ist.

Euroopa ühes kõige ilmalikumas riigis Tšehhis aitab kirikute öö võita kogudustele avalikkuse tähelepanu.

Eesti pole sugugi kõige usu- ja kirikukaugem maa Euroopas. Selles osas on meist nimelt selgelt ees Tšehhi, mille rohkem kui kümnest miljonist elanikust oli 2011. aasta rahvaloenduse järgi roomakatoliiklasi 10%, protestante 1% ja muid kristlasi samuti 1%. Usklikke, kes ei seostanud end ühegi konfessiooniga, oli 7%. Üle kolmandiku tšehhidest aga kinnitas, et nad ei ole religioossed ning ligi pool jättis usku puudutavale küsimusele üldse vastamata.

Nagu Eestiski, algas kirikute liikmeskonna kiire vähenemine Tšehhis kommunistliku režiimi aastatel. Ent ka viimastel aastakümnetel on langus jätkunud – nimelt oli veel 1991 Tšehhis katoliiklasi 39% ning kõiki kristlasi kokku 43,5% elanikkonnast.

Populaarne ettevõtmine

Seda tähelepanuväärsem on aga tõsiasi, et Austriast alguse saanud ning viimastel aastatel meilgi tuntust kogunud kirikute öö on just tšehhide seas üllatavalt populaarseks osutunud. Korraldajate hinnangul on varasematel aastatel pühakodade külastajate arv sageli küündinud poole miljonini.

Roomakatoliku kiriku Praha peapiiskopkonna pressiesindaja Jiří Prinz seletab ettevõtmise menukust sellega, et tšehhidel on tavaks oma kultuuripärandit väärtustada. Seetõttu leiab sealmail palju vastukaja näiteks ka maikuine muuseumide öö.

Tänavusele, 12. juunil peetud arvult juba kaheteistkümnendale kirikute ööle vajutas Prinzi sõnul siiski oma pitseri koroonakriis. Külastada sai seekord 1157 pühakoda ning osalejaid loendati Tšehhi kirikute öö Facebooki-lehe andmetel 205 000. Lisaks vaatas 200 000 inimest üritusele pühendatud neljatunnist eriprogrammi kristlikust telekanalist TV Noe.

Ka paljud kogudused reageerisid üleskutsele riputada internetti üles videomaterjale, et needki huvilised, kes nakkusohu tõttu koju eelistasid jääda, võiksid kirikute ööst osa saada. Need on siiani kättesaadavad netiaadressil https://www.nockostelu.cz/zive. Tänu sellele võib ka Eesti internetikasutaja aimu saada, kuidas Tšehhis kirikute ööd läbi viiakse. Muu hulgas torkab silma, et vähemalt mõnes pühakojas oli külastajaid ka koroonakriisi kiuste õige ohtrasti. Tavapärasest erinev oli ainult see, et nad kandsid näomaske, nagu riigis kehtinud eeskirjad ette nägid.

Mitmekesine programm

Praha peapiiskopkonnas oli pressiesindaja Prinzi sõnul külastajate tõmbenumbriks Praha Püha Vituse katedraal, kus sai uudistada näiteks kuulsat Zikmundi-nimelist kirikukella ning Václav Püha kabelit. Uudiseks oli tema kinnitusel seegi, et mõned kogudused valmistasid ette virtuaalseid ekskursioone, mille abil võis pühakojaga tutvuda internetikeskkonnas.

Kirikute öö kodulehel eri koguduste programme sirvides torkab silma, et üritusi oli tõepoolest igale maitsele. Jumalateenistuste, palvuste ja kontsertide kõrval leiame sealt ekskursioone ning kultuuriloolisi ja ühiskonnateemalisi loenguid, ent ka külastusmänge ja teisi meelelahutusüritusi. 

Enamik osalevatest kogudustest kuulub küll Tšehhis domineerivasse katoliku kirikusse, ent ettevõtmine ise on oikumeenilist laadi. Teiste seas löövad kaasa ka protestantlikud kirikud, sealhulgas üsna väikesedki. 

Tõmbab tähelepanu

Üks neist on umbes 8000 liikmega luterlik Sileesia Evangeelne Augsburgi Usutunnistuse Kirik (SEAUK), mis tegutseb riigi idanurgas ja on minevikus ühendanud sealse poola rahvusvähemuse liikmeid. 20 000 elanikuga Bohumíni linna SEAUKi koguduse aktiivne liige, usuteaduse üliõpilane Jan Brtníček kinnitab, et nende kirik oli tänavu lahti kella kuuest üheteistkümneni.

Külastajad võisid osa saada giidiga ekskursioonidest, väikesest orelikontserdist ning hilisõhtusest hardushetkest, kus kõlas ülistusmuusika ja loeti psalme. Ühtekokku astus õhtu jooksul läbi umbes kaheksakümmend inimest. „Nad ei külastanud ainult meie kirikut,“ täpsustab Brtníček, ja lisab: „Sel päeval harrastavad inimesed tavaliselt „kirikuturismi“; neil on võimalik käia eri linnades asuvates paljudes kirikutes.“

Tõsi, uusi alalisi kirikuskäijaid pole kogudus Brtníčeki hinnangul kirikute öö kaudu leidnud. Ent teisalt olevat see üritus väga sobilik kirikukaugete inimestega kontaktide loomiseks. Ka prahalase Prinzi sõnul pole sugugi selge, kui palju tšehhe just tänu kirikute ööle on usu juurde jõudnud. „Vähemalt näitab sedalaadi üritus kirikut heas valguses ning seda võib seetõttu nimetada pre-evangeliseerivaks,“ leiab ta. Teisisõnu on kirikute öö aidanud Tšehhi usukauge ühiskonna tähelepanu üleüldse kirikute tegevusele tõmmata. See omakorda aga loob eeldusi edaspidiseks hea sõnumi kuulutamiseks.

Rain Soosaar

Ükski, kes on pannud käe adra külge ja siis vaatab tagasi, ei kõlba Jumala riigile! (Lk 9:62)