Esileht » Elu ja Inimesed » Ühiskond »

Kaugetel vendadel külas

14.03.2018 | , | Rubriik: Ühiskond

Kirikuarhitektuur Lijiangis.

Anu ja Juha Väliaho külastasid koos Soome kirikutöötajatega mullu 9.–20. juunini Hiina ametlikult registreeritud evangeelse kiriku kogudusi.

Reisirühma juhtis Helsingi ülikooli dogmaatikaprofessor teoloogiadoktor Miikka Ruokanen, kes on alates 2003. aastast õpetanud ka kolmes Hiina ülikoolis. Kirikutööle kehtivad Hiinas riigi piirangud ja välismisjonärid seal tegutseda ei saa. Ruokanen on kutsutud aga kõrgkooli haridust edendama. Seni on ta ainus läänest kutsutud teoloog. Kogudustes peetakse temast väga lugu kui „meie õpetajast”, sest enamik ametliku kiriku praegustest juhtidest ja vaimulikest on olnud Miikka õpilased nii Hiinas kui Helsingis.

Misjonitöö vili
Hiina elanikest 10% ehk rohkem kui 100 miljonit kuulub väikerahvaste hulka. Siinsest 55 väikerahvast elab umbes 30 Yunnani maalilisel mägimaastikul. Emakeelne Piibel või Uus Testament on jõutud tõlkida kaheksale neist.
Kristluse vanuseks Hiinas võib lugeda neli põlvkonda. Kuulsa inglase Hudson Taylori töö tulemusena sündinud Hiina Sisemisjoni Seltsi misjonärid tõid evangeeliumi Yunnani maakonda üle 100 aasta tagasi. Praegu on kristlasi riigis tubli 6%, kellest 20% on väikerahvaste hulgast.
Soome Misjoniselts koos Soome kogudustega toetab mitmeid siinseid kogudusi ja koolituskeskusi. Seetõttu võeti külalised igal pool vastu suurejooneliselt.

Kogudus mägikülas
Külastasime yi rahvast Kangrongi külas kaugel mägedes, kus polnud välismaalasi varem nähtud: kitsas, aga korralik betoontee oli valminud alles pool aastat tagasi. Jumala sõna olid toonud siia misjonärid Austraaliast Hiina sisemisjoni kaudu juba neli inimpõlve tagasi.
Ümbruskonnast oli tulnud kirikusse umbes 350 rahvariietes inimest, mis on seal tavaline. Õues keedeti lõketel kateldes riisi, kana ja kanamune, mida meilegi pakuti. Jumalateenistus kestis viis tundi koos viie koori muusikaliste ettekannetega. Lisaks Hiina keelele kasutati ka yikeelset Piiblit ja lauluraamatut. Juha jutlustas läbi mitmekordse tõlke. Anu tõi tervitused Eesti kristlastelt ja kinkis kogudusele väikese Eesti lipu.

Terav vajadus koolituse järele
Yunnani piirkonna kirikujuhid rõhutasid teoloogiaõppe tähtsust: kasvavad kogudused vajavad koolitatud töötegijaid. Praegu on paljud kogudused sisuliselt ilmikute juhatada, sest üks pastor peab teenima mitmeid tuhandete liikmetega kogudusi väga suurte vahemaade taga. Tavaline on, et armulauale pääseb kristlane seetõttu vaid üksikud korrad aastas … Kunmingi teoloogiaseminaris õpib praegu 160 meest ja naist, neist 90% väikerahvaste seast. Vaid murdosa neist saab jätkata õpinguid ülikoolides.
Ka Dali piiblikoolis kohtusime tulevaste pastorite ja evangelistidega, kelle õlul on tulevikus oma rahva koguduste teenimine. Pealinnas Pekingis külastasime teoloogiaseminari, mille hiinlasest juhataja sai doktorikraadi Helsingis. Õpetajana töötab seal ka tema magistrist abikaasa. Nendegi sõnul vajatakse siin hädasti kvaliteetse akadeemilise haridusega õppejõude, kes omakorda koolitaksid uusi teolooge ja vaimulikke. Praegu on Pekingis õppimas 140 noormeest ja neidu keskmise vanusega 26 aastat.

Teod kõnelevad
Lijiangi linnas kohtusime pastor Zhang Yongpingiga, kes oli pärast õpinguid 13 aastat tagasi naasnud kuulutama evangeeliumi kodukanti, kus olid valdavad loodususk ja budism. Tollal oli kristlasi seal kümmekond, aga nüüdseks on juba üle tuhande. Koos abikaasaga hakkas Zhang aitama inimesi igapäevaelu murede lahendamisel, mis külvas usaldust. Armastus tõi inimesed kogudustesse, mida nüüdseks on viis.
Hiina kogudused on viimastel aastatel üldse arendanud diakooniatööd. Kogudustel on üha rohkem laste- ja vanadekodusid, haiglaid ja koole. Usklike osalemine heategevusorganisatsioonides (NGO) lisab ristiusu nähtavust ühiskonnas. Näiteks pärast 2008. aasta maavärinat Si­chuanis olid 60% appiminejaist kristlased.

Kohtumine budismiga
Tiibeti piiri lähedal Shangrilas (tõlkes „Paradiis maa peal”) elavad enamuses tiibetlased. Linnas kõrgub 14meetrine budistlik kullatud palveveski, kõikjal oli kaugele näha värvilisi lipukesi sadu kordi korduvate palvetega. Shangrila tähtsaima kloostri peatemplisse Songzanlini viib 140 astmega trepp, mille kõrval peeti noortele palveränduritele loenguid budismist. Tõelised Buddha õpilased on terved, tugevad ja ilusad. Ega vanad ja haiged templitrepist üles ei pääsegi … Templis sai tuua raha- ja toiduohvreid kümnemeetrisele Buddha kujule.
Tänasime Jumalat, et Hiinas on usuvabadus. Kristlased saavad elava Jumala sõna kuulutada, saab ehitada kirikuid ning palvemaju. Nii on lootus kõigil inimestel, et elav Jumal kannab ka nende eest hoolt.

Hiigelkogudus Pekingis
Haidiani kogudus on üks Pekingi ametlikult registreeritud 120 kogudusest. Siin on 7000 liiget. Igal pühapäeval on järjestikku seitse jumalateenistust, mida külastab kokku umbes 8000 inimest. Liturgia on lihtne: loetakse Jumala sõna ja jutlustatakse, palju on muusikat ja ühislaule. Lisaks peasaalile on kasutusel mitu väiksemat saali ja ka tänaval saab ekraanilt jälgida jumalateenistuse otseülekannet.
Sujuvalt oli korraldatud kirikusse sisenemine ja väljumine ning eraldi sissepääs oli lasteteenistusele. Laudade taga ootasid hingehoidjad, töötas raamatukogu ning kristlik raamatu- ja meenepood. Meiegi saime, nagu kõik esmakordsed, kingituseks tikutopsi mõõtu Luuka evangeeliumi, mis meile oli inglise keeles.
Lisaks on pealinnas umbes 800 kodukogudust, kus kaks kolmandikku on alla 30-aastased haritlased. Nn põrandaaluse kiriku tegevus on seadustega rohkem piiratud, aga töötada saavad mõlemad kirikud. Liikmeid on neis kokku u 70 miljonit. Lisaks evangeelsetele kristlastele on Hiinas u 12 miljonit katoliiklast. Kristluse tähtsus ühiskonnas kasvab, kuna ristiusu võtab omaks üha rohkem hästikoolitatud, kõrgetel ametikohtadel isikuid.
Sel imelisel reisil üllatasid meid mitmedki tavad ja kombed, aga kristlastega kohtumisel tundsime olevat üks suur pere, ühise Isa lapsed, vennad ja õed Kristuses.
Anu ja Juha Väliaho

Pildigalerii:

Kirikulised Kangrongi külas.2 x Miikka Ruokanen

Meie kõik peame saama avalikuks Kristuse kohtujärje ees. (2Kr 5:10)