Esileht » Arvamused » Kolumn »

Kaasakiskuvas vormis maagiline ateism

24.10.2007 | | Rubriik: Kolumn

Olen ikka arvanud, et põhjendatud või haaravalt esitatud ateismist on õppida. Olgu see siis Richard Dawkinsi naturalistlik loodusteaduste tõlgendus, Sigmund Freudi psühhoanalüüs, Ludwig Feuerbachi klassikaline käsitlus jumalast kui inimese enda väljapoole projitseeritud sisemaailmast või Jean-Paul Sartre’i inimliku loomingulisuse ülistamine.
Samas tundub, et ka ateism muutub ja postmodernistlikul ajastul võib see võtta üsna ootamatu vormi.
Lugesin hiljuti Andrus Kivirähki raamatut «Mees, kes teadis ussisõnu». Autor on hea jutustaja ja loob kaasakiskuva pildi ühe rahva identiteedi muutumisest. Raamatus on ohtralt kirjeldatud usust tingitud veidrusi, üksteist tapetakse ikka usu pärast, religioosne maailmavaade vastandub igal sammul reaalsele arusaamale maailmast.
Religioosseid inimesi kujutatakse selles raamatus karikatuursetena ning nii mõnigi autori tähelepanek osutab usuinimeste aeg-ajalt esinevatele nõrkustele. 
Raamat ei jäta oma meelsuses kahtlust. Vootele, üks sümpaatsemaid tegelasi, kinnitab juba esimestel lehekülgedel: «Üks usub haldjaid ja käib hiies, teine usub Jeesust ja käib kirikus. See on ainult moeasi. Midagi kasulikku pole ühegi jumalaga peale hakata, need rohkem nagu sõled või helmed, lihtsalt ilu pärast.»
Sedasama kinnitab raamatu lõpus ka viimase inimesena ussisõnu oskav Leemet: «Ma luban sulle, et ma ei kummarda seal pimedas metsas ühtegi haldjat ega palu neilt mitte midagi. See mood on otsa saanud, nii nagu kunagi lähevad moest ka sinu jumalad ja jeesused.»
On omamoodi huvitav, kuidas raamatu sündmustik järgib täpselt prantsuse antropoloogi Rene Girardi teooriat ohverdamisest. Girardi järgi võib maailma religioonides täheldada skeemi, kuidas tunnetades uuendustes ohtu vanale maailmavaatele, püütakse selle püsimist kindlustada üha suuremate ja vägevamate ohvrite kaudu, mis viib suurtele verevalamistele.
Veel kinnitab Girard, et Jeesuse tulek on lahendus sellisele maailmamõistmisele, kuna Jumal asub oma Pojas ohvri poolele ja teeb edasisele ohverdusvajadusele lõpu.
Märkimisväärne on, et Kivirähki raamatus ei esine tavapärane ratsionaalsesse vormi rüütatud jumalaeitus, vaid ateism on ühendatud maagilise maailmakäsitlusega. Ussisõnu oskav inimene suudab rääkida loomadega ning neid mõjutada, võimalik on vangistada tuult ja selle abil lennata jne.
Religioosse ja maagilise maailmavaate oluline vahe ongi, et maagiline jaatab maailma mõjutamise võimalusi ka sõltumata loodusseadustest, religioosne vaade kinnitab, et seda saab teha üksnes Jumal. Tavapäraselt on pöördutud maagia poole, kui on tunnetatud oma maailmakäsitlust ohustatuna. Mine tea, võib-olla tajuvadki ateistid oma maailmavaate sobimatust praeguse ajaga.

Toomas Jürgenstein

8 Kommentaari artiklile “Kaasakiskuvas vormis maagiline ateism”

  1. Külaline ütleb:

    Saatana peamine eesmärk on kõigi vahenditega ära hoida Jumala ülistamist.
    Ta vihkab Jumalat ja vihkab inimest, kes on loodud Jumala näo järgi.

    Kultuuride, televisiooni, narkootikumide, isegi religioonide kaudu valitseb saatan inimeste südameid ja meeli kogu maailmas.
    Kaasajastamine kõigis asjus on just saatana moto, sellega kaob valvsus ja usuteravus.

    Palve on jõud, mis murrab läbi selle vaenlase valitsuse.

  2. Külaline ütleb:

    Eks ole ateismki ju ainult usk, sama fanaatiline, end ainuõigeks pidav ja kõike ümberringi hävitada püüdev.

  3. Külaline ütleb:

    kus… see tindipott, mul nüüd jäigi…

  4. TaaT ütleb:

    \\\”Olen ikka arvanud, et põhjendatud või haaravalt esitatud ateismist on õppida.\\\” Mida oli Toomasel või meilgi õppida Kivirähu oopusest? Maagilist ateismi? Ateistlikku maagiat? Miskipärast arvan, et Kivirähk on päris kaugel maagiast, pigem pulli peal väljas ja teab väga hästi, mida teeb…

  5. magnus ütleb:

    Omal ajal oli ateism kohustuslikuna ainena kõrgemates koolides ja siis kui olin juba Jumala poole pöördunud, mäletan,kuidas sai ateismi õppejõuga vaieldud. Kirik ja igasugune usk Jumalasse siis oli põlu all ja tundus, et käia kirikus oli vast isegi populaarne. Nüüd, kui kirikute ja palvelate uksed on kõigile lahti, Jumalat ja kristlasi on lausa moes maha teha! Ateismile isegi mingi maagilisus omistatakse! Ateism ja paganlus, satanism on omamoodi suguluses:mõlemad on Jumala taevavägede Looja ja Tema järglaste vastu!

  6. ugaunia ütleb:

    Seda Kiviräha raamatut pole ma seni veel lugeda viitsinud, sest Kiviräha mõttemängud mind ei huvita.
    Ei taha kedagi halvustada, aga vahel tuleb mulle meelde ühelt pedagoogilt kunagi kuuldud lause: Anna matsile vabadus – ja mats näitab tagumikku. – Ehk: kuidas keegi vabadust mõistab. – Mõnele on see vabadus Jumalat teotada.

  7. kalli ütleb:

    minu Jumala leidmise tee sai just alguse kohustuslikust ateismi kursusest.Seal õpetati ristiusu aluseid, nii imelik kui see pole.Just ateismi loengud istutasid minu südamesse huvi otsida Jumalat ja hakata lugema Jumala Sõna.

  8. Margot ütleb:

    Saatan on külvanud inimeste keskele palju maagilist ja religioosset, mis oleks justnagu…, kuid ometi jääb midagi puudu. Saatan toob ka sarnased vaimud kirikusse, sest inimestel on raske neid ära tunda, kui puudub otsene kontakt Püha Vaimuga. Ja ometi on Jumal seda kõike lubanud, sest ilma Temata ei toimu maailmas midagi.Tema paneb testi ette kõik, et sõeluda välja need, kes kirjutatuna Eluraamatusse pärivad igavese elu.

Kristus ütleb: Tulge minu juurde kõik, kes olete vaevatud ja koormatud, ja mina annan teile hingamise! (Mt 11:28)