Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Ei rööprähklemisele!

/ Autor: / Rubriik: Toimetaja ringvaade / Number:  /

Üks asi meie muutlikus maailmas on kindel – 1. septembril algab kool. Selle mõttega tervitas algava õppeaasta eel sügisfoorumile kogunenud Tartu koolide õpetajaid Tartu linnapea Urmas Klaas. Ajal,  mil enamik kooliperest võttis koolivaheajast viimast hõlpu, koondusid õpetajad, et oma mõtted ja meeled nn uueks aastaks õigele lainele häälestada. Tuge selleks pakkus sügisfoorum inspireerivate ettekannetega oma ala tunnustatud tegijatelt.
Pange oma aine luulesse, kõlas Jaan Aru soovitus pedagoogidele. Ta selgitas, et määrav ei ole see, mida talletatakse, vaid kuidas talletatakse. See sõltub tõigast, kuidas aju seoseid loob. Auditoorium näis nõustuvat – igal inimesel on kogemusi, kuidas mõni fakt päris kummalisi seoseid kasutades mällu talletub. Iga õpetaja teab samuti oma praktikast, et ametialane edu on üsna lähedal, kui õpilasele lisaks faktide esitamisele on pakutud pide, mille abil informatsioon meelde jätta. Ja seegi on ilmne, et riimi seatud teabel on kalduvus proosast paremini ajukurdudesse kinni jääda. Kes meist ei mäletaks kooliajast teesi „Miinusmärk sulu ees muudab märgi sulu sees“.
Usu- ja usundiõpetuse õpetajana kõnetas mind Jaan Aru märkus, et aju ei ole mõeldud eelkõige faktide, vaid lugude salvestamiseks. On ilmne, et läbi narratiivi jõuab tõhusamalt aine tuumani. Veel toonitas aju tegevust uuriv teadlane une osatähtsust asjade meelde jätmisel. Kui inimene magab, siis toimub tema ajus aktiivne teadmiste talletamine ja korrastamine. Seega ei olegi päris vale Juku meetod, kes homseks kontrolltööks valmistumiseks konspekti ööseks padja alla paneb! Nii nagu kosutavat und, vajab aju ka inimese ärkvel olekul aega ja rahu. Õpetajatelt nõusoleku märgiks peanoogutusi teenides teatas Aru, et paralleelselt ei saa mitmele tegevusele keskenduda. Ei ole keegi nii võimekas, et võiks samal ajal õpetaja juttu kuulata ja oma nutitelefonis semudega mõtteid vahetada. Selle tõestuseks on pädevaid uuringuid, kinnitas lektor. Seega peaks koolis tegema kõik selleks, et nn rööprähklemist taunida ja vältida.
Liina Raudvassar