Esileht » Uudis » Uudised »

Asutati Buxhoevedeni Risti aumärk

27.10.2008 | | Rubriik: Uudised

27. oktoobril asutas parun Volker von Buxhoeveden kodanikualgatuse korras koostöös Eesti Muinsuskaitse Seltsiga Buxhoevedeni Risti aumärgi.
Keskpäeval õnnistasid roomakatoliku kiriku piiskop Philippe Jourdan ja luterliku kiriku assessor Tiit Salumäe Haapsalu Toomkirikus ametisse Buxhoevedeni Risti kümnest liikmest koosneva konsiiliumi.
Konsiilium hakkab annetama Buxhoevedeni Risti aumärki väljapaistvate teenete eest kristlike vaimsete ja materiaalsete väärtuste säilitamisel ning arendamisel Eesti- ja Liivimaal. Statuudi kohaselt annetatakse aumärki üldjuhul üks kord aastas – piiskop Alberti mälestuspäeval, 1. juunil.
Aumärk antakse üle Buxhoevedeni perekonnaga ajalooliselt seotud paigas, mille valib igal aastal konsiilium. Nominentide esitamise ettepanekuid võivad konsiiliumi liikmetele teha kõik pädevad isikud või organisatsioonid.
Buxhoevedeni Risti aumärk asutati 13. sajandi Euroopa ühe väljapaistvama isiksuse, Liivimaa peapiiskopi ja riigivürsti Albert Buxhoevedeni (1165–1229) mälestuseks, kelle tegevust kroonis Eesti- ja Liivimaa liitmine Lääne-Euroopa kultuuriruumi. 800 aasta jooksul on Buxhoevedenite suguvõsa andnud palju andekaid ja värvikaid inimesi, kes on mänginud olulist rolli nii Läti, Eesti, Soome kui Venemaa ajaloos.
Haapsalu toomkiriku ristimiskabelis toimunud piduliku õnnistamistalituse järel toimus kirikus kontsert, millele järgnes vennaseine.

Buxhoevedeni Ristist
Buxhoevedeni Rist on hõbedast valmistatud ja esiküljelt punase läbipaistva kuumemailiga kaetud ankurrist, mille pikendatud alumine haru on teritatud. Selle peal on hõbedast ladina rist. Rist on rõngaga kinnitatud hõbekilbi külge, millel on punane müürihambuline sarikas. Aumärki kantakse 40 mm laiuse siidmuareest lindi küljes. Tumepunase lindi servadest 5 mm kaugusel on 5 mm laiused hõbedased triibud.
Buxhoevedeni Risti müüriankru ja mõõga ühiskujund viitab Buxhoevedenite suguvõsa liikmete silmapaistvale osale kristliku kultuuri levitamisel ja kaitsmisel, linnade rajamisel ja katedraalide ehitamisel. Risti kohal on Buxhoevedenite suguvõsa ajalooline algvapp. Aumärgi lindi värvid viitavad Eesti- ja Liivimaa kaitsjale neitsi Maarjale.

Konsiiliumist
Buxhoevedeni Risti välja andva konsiiliumi esimesteks liikmeteks on kutsutud piiskop Philippe Jourdan, assessor Tiit Salumäe, suursaadik Margus Laidre, suursaadik Clyde Kull, heraldik Priit Herodes, arhivaar Urmas Oolup, mereväeohvitser ja ettevõtja Toomas Peek, arhivaar Peep Pillak, Eesti Muinsuskaitse Seltsi esimees Jaan Tamm.
Konsiiliumisse kuulub ka Buxhoevedeni perekonna esindaja parun Volker von Buxhoeveden. Konsiiliumi liikmed valivad endi seast konsiiliumi presidendi. Buxhoevedeni Risti konsiiliumi koosseisu täiendatakse liikmeks kutsumise teel.
Lisainfo: Priit Herodes, tel 5193 9147, e-post: priit.herodes@mail.ee.

19 Kommentaari artiklile “Asutati Buxhoevedeni Risti aumärk”

  1. Eremiit ütleb:

    Oh Issand, Sa näed ja ei mürista!?

  2. Jaan Tooming ütleb:

    Nüüd kirjutan ma ilmselt tõesti avalduse luteri kirikust väljaastumiseks. Kaugemale ei saa eesti kirik minna – õnnistada märki, mida hakatakse andma Alberti, selle gängsterite jõugu (teoloog Arthur Võõbuse termin) peaideoloogi päeval. Häbi on ja kurb, et solvatakse eesti rahvast ning ikka veel on pugemine vihatud baltisakslaste ees eesti luterliku kiriku tunnus.

  3. Anonüümne ütleb:

    Sulle peaks tegema tõmbelukuga liikmetunnistuse, siis poleks vaja iga kord uut välja anda kui sa edasi tagasi käis.

  4. Jaan Tooming ütleb:

    Millal ma edasi-tagasi käisin? Vaata, et tõmbelukk endal lahti ei kärise ja tuul kopsudele liiga ai tee. Lõpped veel ära!

  5. Eremiit ütleb:

    Aeg on küps, et oma kongist välja kobida ning luua uus kirik, rahvuslikul alusel ja vaestele orienteeritud, tõeline EESTI KIRIK, kes ei sõltu kellestki ega millestki peale Jumala.

  6. Eremiit ütleb:

    Ajaviiteks mõned tsitaadid.
    Pauluse kiri roomlastele :”Kujutledes endid targad olevat, on nad läinud totraks…”
    “Jumal riik ei ole ju sõnades, vaid väes”.
    “Me oleme nagu maailma kõntsaks saanud, kõigi jätiseks tänini”.(Korintlastele)
    Hoosea: …siiski pääsevad meist vaid riismed,
    sest lõplikult ja lühidalt
    võtab Issand toimida maa peal.

    Paulus :Ta halastab, kellele tahab, Ta kalgistab, keda tahab!
    (…) see ei sõltu inimese tahtmisest ega pingutusest, vaid Jumalast, kes halastab.

    Ei ole õiget, ei ühtainsatki,
    ei ole mõistjat,
    ei ole Jumala otsijat.

    Jeesus: Kui maailm teid vihkab, siis teadke, et ta on vihanud mind enne teid. Kui te oleksite maailmast, siis maailma armastaks omi, aga et teie ei ole maailmast, vaid mina olen teid maailma seest valinud, seepärast maailm vihkab teid.

    AAMEN.

  7. Anonüümne ütleb:

    “Kristlaste ühtsus areneb täie hooga”, jutustab inglise baptist oma sõbrale. “Varem oli meie külas üks baptisti ja üks metodisti kirik. Aga ühtsusevaim lehvitas end üle meie küla ja kogudused sulasid ühte.” “Kas nüüd on siis teie külas ainult üks kogudus?”, küsib sõber. “Ei, mitte üks vaid kolm – baptisti kogudus, metodisti kogudus ja ühendatud kogudus” vastab teine.

  8. Anonüümne ütleb:

    peaks hakkama seda ordenit kandma ametitunnusena kui piiskop Alberti vaimu ja mantlipärija, kes Opus Dei röövrüütlite eesotsas on Eestimaad vallutamas.

  9. R. Stain ütleb:

    Luterliku kiriku vaimulike osalemine selles kahtlases ürituses on arusaamatu ja murelikukstegev. julgen arvata, et inimeste kõrvalejäämine kirkust võib selliste aktsioonide toel muutuda otseseks väljaastumiseks ja kirikuvastasuseks. Samuti ei ole kohane hr Herodest nimetada heraldikuks vaid ikka heraldikahuviliseks.

  10. Anonüümne ütleb:

    Nomen est omen.

  11. Egbert ütleb:

    Lp. R. Stain.
    Mis on arusaamatut luteri vaimulike osalemises selles ürituses? Piiskop Albertiga algas Eesti liit(u)mine Euroopaga ja kristliku Euroopaga. Praegu käituvad eestlased, kes on kommunismi ajupesu läbi teinud, sama paganlikult nagu muiste, tõrjudes kristlust, usku üldse ja Euroopa tavasid, näiteks et koolides õpetatakse religiooni või usku (peaaegu kõigis Euroopa riikides on nii!).
    Ja nüüd peavad siis luteri vaimulikud toetama eesti paganlust? Sugugi mitte.
    Piiskop Albert ei käitunud maa vallutajana oluliselt teisiti kui tollal teisedki käitusid. Lembitu võitlus on täiesti mõistetav ja võidust olnuks kasu, kui oleks suudetud seejärel ka venelased tõrjuda ja luua oma riik, võtta rahumeelselt vastu kristlus (nagu hiljem leedukad) jne. Kuid ilmselt jäi meil jõudu väheseks. Seepärast on õige vaadata asju laiemast perspektiivist ja väärtustada Alberti tegevuse kaudu läbimurdele jõudnud Euroopa tulekut Eestisse, mis hoidis meid alal, võimaldas võita hiljem Võnnu lahing Landesveeri sõjas, rajada Eesti Vabariik jne.
    Mis seal keerulist?

  12. Anonüümne ütleb:

    et kui näiteks sa elad riigis, milles on 40% musti ja ülejäänud on valged ja kui sina oled juhtumisi valge, siis mis põhjus saab sul olla võidelda neegrite õiguste eest? Eks neegrid seisa enda eest ise, aga kui sina lähed nende poole üle, siis lõpuks saad sina pasunasse, kui valged näo järgi saama hakkavad. Eestlastel oleks siiski enesealalhoiu huvides rääkida asjadest õigete nimedega. Märksõna andsid sa ju ise – ilmselt jäi meil jõudu väheseks. Mis põhjendus see on, võibolla oleks seljuhul õige varsti hoopis moslemiteks hakata. Vatikan kui omaaegse kirikuriigi järglane peaks ikka vabandama vähemalt. Kristlust kasutati lihtsalt kurjasti ära imperialimipoliitika katuseks ja kristlus pole selles ju süüdi. Kristluses on õigus ja õiglus, halastus ja andeks palumine viimaks ka väärtused. Muidugi tuleks kontrollida ka seda müüti kui suured röövlid olid eestlased enne kui nad ristiusustati, kuivõrd olid kristlikud rahvad ikka tõesti rahumeelsemad tollal.

  13. von Volcker ütleb:

    Nüüt saate tunta, mis tähendap saksa arm – Albert meie vend antis teile vett pähhe, saite kristust nuusutata, nüüt kael kange, küll pekstakse jölle pehmeks. Minu söprat juba höörufad käse.

  14. vürst Stahhanovski ütleb:

    Minna kinkin tjeile jesti rahfale Pjotr pervõi, Katarina, Aleksandri ja Nikolai Teise ordeni, siis galerija vääga hea. Olete ju olnud vene impeerimi orjad ja mälestuss on pühha.

  15. Egbert ütleb:

    Kuule anonüümne, egas sakslased seetõttu ole reetnud oma rahvast, kui nad Aadolfit koos teistega hukka mõistavad. Ka need pole läinud sakslaste poole, kes eestlastest väärtustavad tagantjärgi hinnates piiskop Alberti tegevust. Ta tegutses täiesti tollaste normide kohaselt, paganlus Euroopas tuli likideerida kui iganenud nähtus. Ja sellega saadi kõikjal hakkama, ainult eestlased ajavad sõgedalt oma jama.
    Pole mingit mõtet vastandada Lembitut ja Albertit täna. Mõlemaid saame hinnata omast kohast.
    Ja ma ei mõista neid persoone, kel siiamaani on mingi ristisõdade-vastane allergia. Kogu aeg suruvad inimesed igasuguste “ristisõdadega” üksteisele midagi peale. Terve 20. sajandi jooksul korraldasid vasakpoolsed kõikjal oma ristisõdasid-revolutsioone, mida nad inimestele kaela määrisid. Kas ka nemad peaksid vabandama? Võibolla küll, kuid tundub, et kui kõik peavad vabandama, siis vabandus devalveerub.

  16. Jacob von Holtz ütleb:

    Sina Egbert lauza meite mees, annan sulle ordeni ja pekta ei anna. Olewt tupli saksa poiss.Sehr Guuuuut!

  17. Ustav kodanik ütleb:

    See Puukshoovi rist on väärt rist, kui juba saksad annavad, siis lihtsalt peab olema. Mina küll tahaksin seda, käiksin siis ka tihedamini kirikus Rist rinnas

  18. Anonüümne ütleb:

    oleks mina 15 ma kirjutaks ka niimoodi.

  19. von Volcker ütleb:

    Minu nimi on Hans von Volcker ja ma oskan eesti keelt perfekt. Olen 14 aastat vana, mitte 15. Minu esivanemad müüsid teid , matse, koerte eest, küllap ka Sinu esivanemat- pärisorja müüdi jänesenahkade eest, ära hüppa mitte.

Ükski, kes on pannud käe adra külge ja siis vaatab tagasi, ei kõlba Jumala riigile! (Lk 9:62)