Esileht » Online » Online artiklid »

Ajalehe Eesti Kirik Iisraeli reisi kava 10.–18. märtsini 2011

08.12.2010 | | Rubriik: Online artiklid, Online teated

Ajalehe Eesti Kirik Iisraeli reisi kava 10.–18. märtsini 2011

Teade: Sissemakse tähtaeg pikenes 19nda detsembrini 2010.

Reisi eesmärgiks on tutvuda igakülgselt maaga, mille teadaolev ajalugu jääb 10 000 aasta taha ja mida ka praegu, aastal 2011, mainitakse uudistes iga nädal.
Saame aimu isegi kaugemast minevikust, kui juudid oma ajalugu arvestavad, põhjalikumalt kristluse kujunemise ajastust, Jeesuse eluga sünnist surmani seotud paikadest ning muidugi ka tänapäevasest Iisraelist.
NB! Kõik kavas toodud kellaajad on ligikaudsed, v.a lennuki ja Tel Avivi mineva bussi väljumisega seotud aeg. Samuti ei vastuta korraldav toimkond kavas oleva paiga ootamatu sulgemise vm takistuse eest sinna pääseda. Võimalust mööda tehakse seda mõnel teisel päeval kui allpool kavas kirjas.
Reisi maksumus kindlasti 12500 krooni, vajadusel kuni 1500 krooni rohkem.

Reisikava
I päev. Sõidupäev u 14 tundi.
Lend Riia – Tel Aviv. Edasi hotelli Jeruusalemmas (või Petlemmas).
Riiga jõudmiseks on tellitud buss, samuti tagasilennule vastu. Bussisõit hinnas.
Grupi kohtumine on Riia lennujaamas kl 17.30. Registreerume lennukile ja anname ära pagasi. Tasuta pagasi kaal koos käsipagasiga on meie grupile 20 kg.
Lendu oodates soovitame süüa, sest lennu ajal ei pakuta sööki ja kohale jõuame liiga hilja. Soovitav on lisaks kaasa võtta oma veepudel, sest sõidu ajal võib tekkida janu.
Saabume Tel Avivi u kl 24, läbime passikontrolli, ootame pagasit. Meid ootab buss ja sõit ööbimiskohta Jeruusalemmas (või Petlemmas). Pea 60 km on sõitu, kohale jõuame hiljemalt pooleteise tunniga, registreerume hotelli ja loodame magama heita hiljemalt kell 2 öösel.
NB! Iisraeli kraanivesi kõlbab juua, ei tekita seedehäireid, kuigi pudelivee maitse võib olla meeldivam. Pudel vett maksab poes 8–10 seeklit, s.o u 24–30 EEKi.

II päev
Et lennureisist puhata, on hommikusöök kl 8.30–9.00. Väljasõit kl 9.00
Kavas on Jeesuse Sünnikirik, karjaste väli Petlemmas. Võimalik, et sõidul põhja suunas kaev, kus Jeesus Samaaria naist kohtas (Jh 4). Tabori mägi, kus Jeesus muudeti (Mk 9 Mt 17). Naatsaretis Maarja kuulutuskirik, teeme juttu Kaana pulmast, kus Jeesus sooritas esimese imeteo oma ema palvel (Jh 2) jne.
Lõpetame pimeduse saabudes. Kusagil peab nüüd õhtust sööma. Kas Akkos või teel sinna. On veel lahtine, kas ööbime Naatsaretis või Akkos või oma hotellis.

III päev
Hommikusöök 8.00–8.30.Väljasõit kl 8.30
Kuna juutidel on sabat, siis jätkame kristlike, Jeesusega seotud paikadega tutvumisega. Galilea järve ümbrus. Kapernauma külas peame pühapäevamissa armulauaga, näeme Peetruse maja, sünagoogi, kust Jeesus peletas rahavahetajad, külastame kirikut, mis püstitatud püha paiga mälestuseks, kus Jeesus tegi kala ja leivaga inimesi toites imeteo, jne.
Järgneb sõit nn Peetruse paadiga Galilea järvel, meenutame Jeesuse mäejutlust, tähendamissõnu, imetegusid ning siis sööme Peetruse kala. Söök on hinnas, joogid ei ole hinnas. Hämarikus sööme pärast laevasõitu Tiberiase lähedal ja siis sõidame tagasi öömajale, kus sööme õhtust.
Teeme lühikese peatuse Jordani ääres Jeesuse ristimise paigas.

IV päev
Kristuse-eelse ajaloo päev. Arheoloogide leitud Jeeriko linn, Hebronis Makpelas patriarhide hauad, Mar Saba varakristliku ajalooga kreeka õigeusu klooster. Teele peaks jääma ka Raheli haud. Sissepääsutasud hinnas.
Väljasõit kl 8.00
Jeerikos on tehtud väljakaevamisi, mis näitavad selle paiga ajalugu kuni 10 000 aastat tagasi. Juba siis oli see inimasula, arvatavasti linn. Erakordsed on kaks fakti: asustus pole kunagi katkenud, kuigi Jeeriko tähtsus linnana on olnud erinev, samuti on see madalaim asulakoht allpool maailmamere pinda, sest asub Surnumerega samas nõos.
Edasi külastame Hebronit, kus tänapäeval elab palju muslimeid. Makpela mošee, kus asuvad patriarhide Aabrahami ja ta naise Saara, Iisaki ja ta naise Rebekka jpt hauad, on ka muslimitest palveränduritele sihtkohaks. Peame käituma pieteeditundega ning riietuma sündsalt, võib ette tulla, et naistele ei ole võrdset pääsu meestega igasse palvenurgakesse.
Teel külastame ka Mar Saba kloostrit, kuhu kirikusse on lubatud sisse minna ainult meestel, aga nemadki ei pääse lõpuni kloostri siseruumesse ega tohi igal pool pildistada-filmida. Naised ootavad kas vaatetornis või kloostri vastas nõlval, kust avaneb hea vaade ning teeme juttu naiste ja meeste erinevatest rollidest ajaloos ning usundites ja võrdleme tänapäevaga. Hiljem kuulame-vaatame meeste muljeid.

V reisipäev
Hommikusöök 8.00–8.30.
Väljasõit kl 8.00
Jätkub Kristuse-eelne ajalugu ühes Surnumere külastusega. Masada kindlus, suplus Surnumeres ja Qumrani kloostri varemed.
Masada loodusparki, mille sees on muuseum, jõuame u pooleteise tunni möödudes (u 100 km). Sõidame õhuraudteega üles mägikindlusesse, kust saame häid vaateid ning üldteabe paiga ajaloost ja vaatamisväärsustest. Masada on juutide kangelaslikust ajaloost tuntud paik, muuseum aitab luua pilti Jeesuse sünni ajastust ja olustikust. Sissepääs ja õhuraudtee hinnas.
Keskpäeva paiku läheme Surnumere äärde soolasesse ja pisut õlisesse, ent väga tervislikku vette suplema. Saab osta Surnumere mineraalidega kosmeetikat, käia duši all ning einestada.
Püüame hiljemalt 13.45 edasi sõita, et külastada veel Qumrani kloostrit, seal peame olema hiljemalt 14.45 (vastasel korral peame piirduma väljast vaatamisega). Seal kõneleme esseenide liikumisest ja huvitavast kloostrikompleksist, mis nüüd, pärast 1947. aastal imetabast käsikirjade leidmist on välja kaevatud. Kirjarullid ise asuvad Jeruusalemmas muuseumis.

VI ja VII reisipäev
Jeruusalemm, sa püha taevalinn…
Väljume mõlemal päeval kl 8.30. Selleks ajaks oleme hommikust söönud.
Paigad: Õlimägi, Ketsemani aed, Maarja hauakirik, Kidroni org, Templimägi, Siioni mägi, Õhtusöömaaja ruum, Maarja uinumise kirik, Nutumüür, Kolgata ehk Püha Haua kirik, Yad Vashem ehk holokausti muuseum jne. Võimaluse korral ka Laatsaruse haud Betaanias jt. Paikade hulka võib suurendada (Dominus Fleviti kirik, Via Dolorosa, ortodoksi kirik Õlimäel, Taaveti linn jne).
Taaveti linna muuseumi piletit ei ole reisi hinnas. Külastatavate paikade täpne järjekord selgub taas kohapeal. Mõistagi ei ole kõik külastused kohustuslikud, mistõttu selgitamegi eelmisel õhtul, kes, kuidas ja kuhu. Jeruusalemma vanalinn on väike, kompaktne ja osale meist juba tuttav. Nii saame sobitada soove ja käike.

VIII reisipäev
Vaba hommik Jeruusalemmas. Hotellist lahkumine ja sõit Tel Avivi poole, külastame võimalusel ka Jaffat.
Asume teele kl 12.00 või 12.30.
Lennujaamas peame olema hiljemalt kl 22.00, siis algab Iisraeli riigikaitse seisukohalt ülimalt tähtis, korduvate küsimustega aeganõudev intervjuu, selleks soovime kõigile palju kannatust ja pikka meelt; ja pagasi puistamine, mille peame samuti vaikides välja kannatama, see kõik kuulub Iisraelis reisimise juurde. Lennuk väljub kl 01.00.
Riias ollakse 05.30.
Edasi juba kodulinna suunas.

Söömisest
Hommikusöögid on alati hotellis. Päeval nosib igaüks natuke ise nälja peletamiseks, õhtusöögid praegu ei ole hinnas. Otsime ja avastame õhtusöögiks paiku ühiselt, ent kolmel viimasel päeval juba igaüks ise.
Rahast
Õhtusöögid praegu ei ole hinnas. Osa jootraha on sisse arvestatud. Täpsema teate hinnas ja mittehinnas olemise kohta saadan.
Esimene sissemakse tuleb teha 19. detsembriks summas 1000 krooni, saaja on SA Ajaleht Eesti Kirik a/a 221024169298.
Oma kulude katteks võib arvestada veel lisaraha kaasa, sest Iisraeli poliitika on olla kallis maa. Oleneb, kui kalleid suveniire soovite osta. Vahetada soovitan enamiku raha seekliteks, kuid vahetada saab ka kohapeal, seal on dollar (ja euro) kohalikele meeldivam raha. Kaardiga saab ja ei saa alati maksta.
Raha võib jätta hotelli valvelaua seifi, passi aga mitte silmist lasta. Soovitav on teha varuks 3 passikoopiat. ID kaart ei kehti, sest see pole Euroliit, samuti ei loe meie haigekassakaart.
Soovitan vahetada jootraha ühedollarilistes, nii 15 tükki. Jootraha on Lähis-Idas iidne tava, seda antakse kõigile, kes ükskõik millise pisiteene osutavad, kohvrit kannavad, tube koristavad, ust avavad jne. Neile ei loe, et oleme kõik tubli hinna juba ette maksnud. Selle saavad omanikud, lihttöötajad elavad suuresti jootrahast. Ka kirikuile annetamine on levinud. Samuti on kohustuslik teretamine, tänamine ja naeratamine. Naeratus loob päevale näo.
Riietus on soovituslik: mitte paljastada õlgu, keskkeha, ülakeha ja põlvesilmad võiks alati olla kaetud. Kirikutesse sisenemisel võidakse naistelt eeldada pearätti. Mar Saba kloostrisse ja Hebronisse põlvpükstes mehi ei lubata.
Helistamisel ja kõnede vastuvõtmisel ootab teid kodus tingimata ülisuur arve. Kuidas see tekib, jäätegi uurima. Parem on saata koju tekstisõnumeid ja sedagi hädaolukorras, sest neidki multiplitseeritakse arusaamatul viisil. Internet Iisraelis ei vasta Eesti ettekujutusele, ka pole seal kombeks iga päev oma kirju vaadata. WiFi on siiski tuntud, leiab ka sellise teenusega kohvikuid.
Keeltest sobivad inglise, vene ja saksa keel. Mõistagi ivriit ning palestiina araabia dialekt.
Alkoholi juuakse Iisraeli juutide baarides, kuid araablaste hulgas pole see kuigi levinud. Purjus olla on häbistav. Suitsetajaile on see maa paradiis.
Soovides kinkida lastele või uutele lemmikutele midagi, sobivad postkaardid, väikesed šokolaadid ja pastapliiatsid väga. Isegi õhupallid – lõunamaalased armastavad kirjut nänni.
Tualettpaber on üldiselt olemas. Tualetid enamasti korras ja kasutatavad, kuigi iga reis võib alati üllatada.
Kes tahab huumoriga valmistuda, lugegu raamatut «Sellised nad on…iisraellased».
Arne Hiob
Juune Holvandus

See ongi võit, mis on võitnud ära maailma – meie usk. (1Jh 5:4c)